Być razem w Europie. Jak uczymy nasze dzieci wartości Unii Europejskiej?

Być razem w Europie. Jak uczymy nasze dzieci wartości Unii Europejskiej?
fot. istotne.pl W Szkole Podstawowej nr 4 przy ul. Bielskiej zorganizowano dwudniowe obchody Dni Europy. Mądrze i ciekawie zorganizowane zajęcia integrowały polskich uczniów z uczniami z Ukrainy.
istotne.pl 86 sp4 bolesławiec, unia europejska

Unia Europejska to nie tylko możliwość zdobycia pieniędzy ze wspólnego budżetu na inwestycje i projekty. Unia Europejska to nasz wspólny dom i przede wszystkim wspólne wartości: poszanowanie godności ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność oraz poszanowanie praw człowieka, w tym praw mniejszości.

Dni Europy, w tym belgijkę, przygotowała nauczycielka historii i opiekunka Koła Europejskiego. Quiz w parach polsko-ukraińskich z wiedzy o obu krajach przygotowała Ewa Mańkowska nauczycielka języka polskiego dla Ukraińców.

Kilkanaście dziewcząt w strojach krajów Unii wykonało hymn Unii z własnym tekstem. Polskie słowa do hymnu UE pisano w zespole, by jak najlepiej zintegrować młodzież.

Amelia, Weronika, Milena i Hania, które pisały polski tekst, podkreślały, że było to duże wyzwanie. Najtrudniej było iść na kompromisy przy tworzeniu tekstu i składaniu go w całość. Jenak przeważyła przyjemność i ciekawość z poznawania nowych osób i wspólnego tworzenia projektu.
Tekst autorskiego hymnu uczniów z "czwórki" podkreśla ideę wspólnego domu i wspólnego miejsca dla wszystkich: „Każdy człowiek na tej ziemi może znaleźć miejsce swe, w naszej Unii Europejskiej, tutaj, gdzie bezpiecznie jest.”.

Przygotowaniem quizu o Polsce i Ukrainie zajęła się nauczycielka języka polskiego dla Ukraińców,

– Widząc reakcję uczniów, wiem, że wszyscy czują się zwycięzcami – mówi Ewa Mańkowska – Ten konkurs nie służył temu, by wyselekcjonować najlepszych, on służył temu, by się jak najwięcej o sobie dowiedzieć i przede wszystkim współpracować. Bo pary w quizie były międzynarodowe: ukraińsko-polskie. Z tego co obserwowałam, uczniowie byli bardzo zaangażowani. Pracowali tak po raz pierwszy, jeszcze się dobrze nie znając. Pytania były tak skonstruowane, żeby uczniowie musieli współpracować, bo jedni znali lepiej historię i kulturę Polski, a drudzy Ukrainy. Wymieniali się wiedzą, by móc odpowiedzieć na pytania. Oparłam konkurs na wiedzy o współczesnej Polsce i Ukrainie. Wiem, że uczniowie mają duży dostęp do informacji, ale muszą się nauczyć, by selekcjonować te, które są najważniejsze. I właśnie ten konkurs służył temu, by zachęcić ich do szukania tego, co jest ważne, a odrzucać plotki i fake newsy – dodaje nauczycielka.

Polsko-ukraiński quiz wygrali:

  • I miejsce David KostenkoSzymon Woś
  • II miejsce Polina HołodubMichał Styczyński
  • II miejsce Bohdan Demianenko i Igor Michaluk