O prawie 30 proc. wzrósł ruch pojazdów na drogach krajowych w woj. dolnośląskim – tak wskazują wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR), które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła w latach 2020–2021. Większe wzrosty odnotowane zostały tylko w woj. małopolskim.
Gdzie jest najgorzej?
Drogowcy: – Największe natężenie ruchu w naszym regionie obserwujemy na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia A8 i na autostradzie A4, w obrębie aglomeracji wrocławskiej.
Jakie są najbardziej obciążone odcinki?
- A8 Autostradowa Obwodnica Wrocławia, pomiędzy węzłami Wrocław Południe i Wrocław Północ, średni dobowy ruch (SDRR) kształtuje się od 73 586 do 85 832 poj./dobę;
- A4 pomiędzy węzłami Kostomłoty i Bielany Wrocławskie, SDRR od 57 788 do 75 023 poj./dobę, zależnie od odcinka;
- A4 pomiędzy węzłami Bielany Wrocławskie i Brzeg, SDRR od 43 026 do 45 922 poj./dobę;
- A4 pomiędzy węzłami Legnica Południe i Kostomłoty, SDRR od 42 410 do 45 938 poj./dobę.
Gdzie ruch się zmniejszył?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dodaje: – Jednocześnie z badań wynika, że ruch zmniejszył się na większości odcinków dojazdowych do przejść granicznych:
- DK35, granica państwa (Golińsk) – Mieroszów, SDRR: 973 poj./dobę;
- DK5, Lubawka – granica państwa, SDRR: 1 489 poj./dobę;
- DK3, Szklarska Poręba – granica państwa (Jakuszyce), SDRR: 1 604 poj./dobę.
Zarządca:
Największe spadki ruchu w stosunku do GPR 2015, spowodowane głównie oddaniem do ruchu nowych odcinków dróg ekspresowych S5 i S3, odnotowaliśmy m.in. na:
- DK3, Lubin (węzeł Lubin Północ – ul. Hutnicza), o 32 proc.;
- DK36, Prochowice – Lisowice, o 32 proc.;
- DK35, granica państwa (Golińsk) – Mieroszów, o 23 proc.;
- DK36, Lisowice – Lubin, o 21 proc.;
- DK3, Lubin (ul. Ścinawska – ul. KEN), o 20 proc.
Jak często robione są pomiary?
GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lat, co miało związek z trwającą pandemią COVID-19.
Urzędnicy podsumowują:
Jak wskazują dane, ruch samochodów osobowych i ciężarowych z naczepami wzrósł w skali kraju o ponad 20 proc. i aż o ponad 40 proc., jeśli chodzi o ruch pojazdów dostawczych. Może to wynikać m.in. ze zmian zachodzących od 2015 r. w strukturze handlu (w tym wzrostu popularności e-zakupów z powodu z pandemii COVID-19).
I dodają:
W woj. dolnośląskim zarządzamy siecią dróg o długości ponad 1 300 km. Do badania wytypowano ponad 400 punktów pomiarowych. Pomiary realizowane były przez dziesięć dni. Sześć pomiarów wykonanych było w trybie całodobowym. Wzrost ruchu na sieci dróg krajowych w województwie, w porównaniu z poprzednim badaniem z roku 2015, wynosi 29 proc., a średni ruch to 16 933 pojazdów na dobę.