Odłamki historii: autostradę A4 zbudowali niemieccy bezrobotni

Odłamki historii: autostradę A4 zbudowali niemieccy bezrobotni
fot. Franz Butt / bonczek_hydroforgroup/ fotopolska.eu Gdy w innych krajach panował kryzys gospodarczy lat 30. XX wieku, w III Rzeszy zatrudniano bezrobotnych, którzy budowali autostrady. Odcinek Wrocław-Legnica został oddany do użytku 27 września 1936, a DK 18, czyli odcinek Bolesławiec-Żagań jesienią 1937 roku.
istotne.pl 86 historia, a4, autostrada

Reklama

Autostrada A4 w latach 30. XX wieku była częścią trasy Breslau (Wrocław)-Berlin. Pierwotnie autostradę wykonano z odlewanych na miejscu płyt betonowych i dopiero w latach 90. nawierzchnię zmodernizowano.

Tylko w ciągu dwóch lat w III Rzeszy powstało 1000 km autostrad, a do 1939 roku oddano do użytku około 4000 km. Zaraz po dojściu do władzy w 1933 roku Adolf Hitler ogłosił czteroletni plan wychodzenia z kryzysu oraz ideę tworzenia wielkiej III Rzeszy. Ich ważny element stanowił program budowy autostrad, które miały w przyszłości służyć m.in. do przemieszczania się wojsk. Ponadto budowa dróg była jednym ze sposobów walki z gigantycznym, sześciomilionowym bezrobociem. Inwestycje drogowe finansowano głównie ze składek na ubezpieczenia społeczne, a do robót wykorzystywano bezrobotnych. Za realizację programu budowy autostrad odpowiadał nazistowski inżynier Fritz Todt, któremu Hitler powierzył stanowisko generalnego inspektora budowy dróg.

Autostrada A4 to najdłuższa autostrada w Polsce o długości 667 km prowadząca z zachodu na wschód przez południową Polskę (wzdłuż Sudetów i Karpat). Należy do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego.

Na stronie fotopolska.eu możesz obejrzeć więcej zdjęć z budowy autostrady A4.

Reklama