Prace przygotowawcze dla A4 i S5. Ruszyły przetargi

Autostrada A4
fot. GDDKiA/Michał Soroko Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: – Ogłoszone przetargi dotyczą opracowania dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa.
istotne.pl 183 a4, gddkia

Reklama

– Ogłoszenie przetargów na prace przygotowawcze do poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4 i do budowy drogi S5 to dobra wiadomość dla regionu. Pokazuje ona, że rząd spełnia swoje obietnice oraz realizuje odważne projekty – informuje min. Michał Dworczyk, szef KPRM. – Poprawa jakości transportu na Dolnym Śląsku jest pilną potrzebą i dzięki tym przetargom zbliżamy się do realizacji tego celu.

Opracowanie dokumentacji podzieliliśmy na dwa odrębne postępowania przetargowe

– Po zakończeniu pierwszych prac studialnych dla autostrady A4 Krzyżowa–Wrocław i nowej drogi ekspresowej S5 Sobótka–Bolków przystępujemy do kolejnych działań. Ogłoszone postępowania przetargowe przybliżą nas do poznania najbardziej optymalnego wariantu budowy lub rozbudowy autostrady A4, która wraz z drogą ekspresową S5 stworzą nową jakość połączenia w korytarzu transportowym wschód-zachód – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA:

Pierwszy przetarg dotyczy opracowania dokumentacji dla odcinka autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe o długości ok. 36 km. W ramach dokumentacji STEŚ-R dla tego odcinka zostaną przeanalizowane warianty rozbudowy autostrady A4 w śladzie istniejącym.

Drugie postępowanie – ze względu na wzajemne oddziaływanie na siebie dróg S5 i A4 – prowadzone jest jednocześnie dla odcinka A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów o długości ok. 80 km oraz dla drogi ekspresowej S5 Bolków–Sobótka o długości ok. 50 km.

Jakie są warianty budowy/rozbudowy A4 wraz z budową S5?

  1. Kombinacja A4 i S5 – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie autostrady A4 od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód oraz budowę nowej drogi ekspresowej S5. Wariant ten zakłada, że autostrada A4 będzie wyposażona w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu wraz z pasem awaryjnym, a węzły i obiekty inżynierskie będą przebudowane. Droga ekspresowa S5 połączy się w tym wariancie z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
  2. Kombinacja A4 i S5 – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od projektowanego węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Natomiast droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną obecnie drogą ekspresową S8 w węźle Olbrachtowice i z drogą ekspresową S3 w węźle Bolków.
  3. Kombinacja A4 i S5 – przewiduje rozbudowę w istniejącym śladzie odcinka A4 od węzła Legnica Południe do projektowanego węzła Wichrów. Natomiast na odcinku od węzła Wichrów do węzła Stary Śleszów wariant ten przewiduje budowę autostrady A4 w nowym korytarzu. Autostrada A4 wyposażona będzie w dwie jezdnie po trzy pasy ruchu oraz pas awaryjny. Droga ekspresowa S5 w tym wariancie połączy się z projektowaną autostradą A4 w węźle Mirosławice oraz z S3 w węźle Bolków.

Drogowcy:

Wszystkie warianty A4 i S5 zostaną zaprojektowane w taki sposób, aby przebiegały możliwie jak najdalej od zabudowań, z zachowaniem dróg poprzecznych łączących miejscowości. Ponadto w Wariantach 2 i 3, które przewidują budowę A4 w nowym korytarzu, uwzględnione będą m.in. podwarianty całkowicie omijające obszary Natura 2000. Na etapie opracowywania STEŚ-R organizowane będą spotkania informacyjne z udziałem mieszkańców wszystkich gmin, przez które będą przebiegały warianty A4 i S5. Szczegółowo zostaną przedstawione wszystkie możliwe warianty przebiegu A4 i S5.

– Województwo dolnośląskie bardzo mocno zyskuje dzięki inwestycjom drogowym. W budowie jest droga ekspresowa S3 między Bolkowem a Lubawką, kończy się przetarg na przebudowę południowej jezdni autostrady A18, a teraz ogłaszamy przetargi związane z autostradą A4 i drogą ekspresową S5. To krok w kierunku poprawy bezpieczeństwa na dolnośląskich drogach w tranzycie oraz ruchu lokalnym – podsumowuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Reklama