Marszałkowie: współpraca podmiotów leczniczych przynosi wymierne korzyści

Cezary Przybylski
fot. UMWD 18 dolnośląskich podmiotów leczniczych od września wspólnie realizowało zakupy medyczne, co przełożyło się na skrócenie czasu transakcji i dostaw oraz oszczędności finansowe. Wszystko dzięki zainicjowanemu przez samorząd województwa projektowi Grupa Zakupowa dla Podmiotów Leczniczych Dolnego Śląska.
istotne.pl 183 umwd, koronawirus

Reklama

Marszałek Cezary Przybylski, wicemarszałek Marcin Krzyżanowski i przedstawiciele Zarządu Dolnośląskiego Centrum Medycznego DOLMED S.A. podsumowali pierwszy etap projektu. – Placówki lecznicze, które dołączyły do specjalnie utworzonej Grupy Zakupowej, mogły wspólnie realizować zakupy potrzebnych, bieżących produktów: środków ochrony osobistej. To przyspieszyło proces realizacji zamówień i dostaw, co jest dla nas istotne, szczególnie w dobie pandemii. Realizacja wspólnych zakupów to jednocześnie niezbędne działanie, dzięki któremu placówki medyczne zyskają oszczędności – powiedział C. Przybylski.

Do Grupy Zakupowej dołączyło do tej pory 18 dolnośląskich podmiotów leczniczych z Wrocławia, Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Bolesławca, Czarnego Boru, Kamiennej Góry, Lubiąża, Sokołowska i Złotoryi. Instytucje medyczne, które będą zainteresowane udziałem w projekcie, mogą się zgłosić do kolejnych etapów.

– Utworzenie Grupy Zakupowej to jeden z celów, jakie postawiłem sobie na początku kadencji. Pierwsze doświadczenia pokazały, że grupa może przynieść wymierne korzyści. W pierwszym etapie projektu osiągnęliśmy oszczędności w wysokości prawie 400 tysięcy złotych. Jest to dowód na to, że warto przystąpić do wspólnych zakupów. Na system ochrony zdrowia trzeba patrzeć szeroko, dlatego nasza Grupa Zakupowa jest otwarta na różne podmioty. Do współpracy zapraszamy nie tylko szpitale marszałkowskie, ale również szpitale gminne i powiatowe, domy pomocy społecznej oraz zakłady opiekuńczo-lecznicze – podkreślił wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

Prace nad realizacją projektu rozpoczęły się we wrześniu ubiegłego roku. Członkowie Grupy Zakupowej w pierwszej kolejności zamówili środki ochrony osobistej: półmaski ochronne FFP2 i FFP3, maseczki chirurgiczne, przyłbice, kombinezony ochronne, ochraniacze na obuwie i rękawice ochronne. Dzięki zintegrowanym zakupom podmiotom leczniczym udało się zaoszczędzić prawie 400 tysięcy złotych brutto w porównaniu z cenami rynkowymi.

– Przy współpracy z innymi podmiotami leczniczymi dążymy do wypracowania rozwiązań pozwalających na uzyskanie wymiernych oszczędności w standardowo realizowanych zakupach, pozyskać lepsze warunki zakupów oraz wdrożyć trwałe i efektywne mechanizmy dostaw towarów i usług. Wierzymy, że działając wspólnie na tej płaszczyźnie, poprzez synergię naszych działań, mamy realny wpływ na poprawę zarówno kondycji finansowej jednostek leczniczych, jak i standard ich działania – stwierdził Piotr Wiczkowski, prezes DCM DOLMED S.A.

Na rynku wciąż pojawiają się nowi dostawcy i nowe oferty dedykowane branży medycznej. Ostatnie okoliczności związane epidemią COVID-19 pokazały jednak, że nawet tak podstawowy asortyment jak środki ochrony osobistej mogą stać się towarem drogim i deficytowym. Doskonałym punktem wyjścia do ujednolicenia dostaw i generowania oszczędności z tego tytuły mogą być właśnie zamówienia wspólne.

– Z zaproszenia do udziału w pierwszym etapie projektu (tj. pilotażu), polegającym na utworzeniu Grupy Zakupowej na zakup środków ochrony osobistej (COVID-19), skorzystało aż 18 podmiotów leczniczych Dolnego Śląska, które uzyskały nie tylko korzystne warunki cenowe, ale także 60-dniowe terminy płatności oraz bezpłatne dostawy – dodał Marcin Lerner, wiceprezes DCM DOLMED S.A.

UMWD:

Mając na uwadze pozytywny rezultat pierwszego etapu projektu, przedstawiciele Samorządu Województwa Dolnośląskiego wraz z Zarządem DCM DOLMED S.A. już w najbliższych dniach ponownie spotkają się z Przedstawicielami Podmiotów Leczniczych i jednostek działających na rzecz ochrony zdrowia w celu omówienia kolejnych etapów projektu oraz możliwości ich włączenia się do współpracy.

Reklama