Jak informuje Urząd Miasta Bolesławiec:
Od 2 sierpnia 2021 roku w warstwie elektronicznej dowodów osobistych zamieszczane będą odciski palców. Do warstwy graficznej dowodu osobistego powróci podpis posiadacza. W związku z tym w sierpniu nie będzie możliwości składania on-line wniosków o dowód osobisty. Konieczna będzie wizyta w urzędzie.
Do kiedy można składać wnioski via internet?
Złożenie wniosku w postaci elektronicznej będzie możliwe do dnia 26 lipca 2021 r.
Czy konieczna będzie wymiana dokumentu?
Dowody osobiste wydane przed dniem wejścia w życie ustawy (przed 2 sierpnia 2021 r.) zachowują ważność na okres, na jaki zostały wydane. Nie będzie zatem konieczności wymiany dotychczas posiadanych dokumentów.
Po co ta zmiana?
Przyczyną zmian jest konieczność dostosowania przepisów ustawy z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1157 z 20 czerwca 2019 r. To rozporządzenie będzie wdrożone w celu poprawy zabezpieczeń wydawania dowodów osobistych.
Jak będzie można złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego?
Składanie wniosku o wydanie dowodu osobistego:
- osobiście w urzędzie miasta,
- w miejscu pobytu osoby poprzez mobilną stację urzędnika (w wyjątkowych przypadkach),
- przez internet – jedynie dla dzieci do 12 roku życia, od których odciski palców nie będą pobierane.
Ile razy trzeba będzie się pojawić w urzędzie?
Czynność składania wniosku o dowód osobisty w urzędzie, wymagać będzie dwukrotnego stawienia się obywatela:
- podczas składania wniosku – wymagane będzie złożenie odcisków palców i wzoru podpisu;
- podczas odbioru dowodu osobistego – wymagana będzie weryfikacja posiadacza dowodu osobistego (w tym ponowne złożenie odcisków palców).
Urzędnicy dodają:
Dotychczasowe funkcje dowodu osobistego pozostaną niezmienione.