Przygoda z nauką w bolesławieckim muzeum

Przygoda z nauką w bolesławieckim muzeum
fot. Muzeum Ceramiki Dobiega końca transgraniczny projekt edukacyjny „Nauka jako przygoda”, realizowany przez Muzeum Ceramiki w Bolesławcu. Jego zadaniem było poszerzenie oferty edukacyjnej muzeów o programy dydaktyczne w zakresie nauk przyrodniczych i matematycznych.
istotne.pl muzeum ceramiki

Projekt realizowany był od 2018 r. wspólnie z Museum der Westlausitz w Kamenz i Muzeum Łużyckim w Zgorzelcu. Dzięki tej współpracy muzea opracowały i wdrożyły interdyscyplinarne transgraniczne programy edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczych, technicznych i ścisłych przy wykorzystaniu swoich ekspozycji i zbiorów. Bolesławieckie muzeum przygotowało i wprowadziło na stałe do swojej oferty lekcji muzealnych osiem programów z zakresu nauk przyrodniczych. Ich tematy powiązane są z zagadnieniami prezentowanymi na stałych wystawach, przybliżających zbiory archeologiczne regionu bolesławieckiego oraz dzieje lokalnego aptekarstwa, eksponowanych w Dziale Historii Miasta przy ul. Kutuzowa 14.

Programy, adresowane do uczniów szkół podstawowych, opracowane zostały we współpracy z nauczycielami bolesławieckich szkół: Małgorzatą Lisiecką (SP nr 1), Iwoną Burdziłowską-Gordzicz i Iwoną Masłowską (SP nr 4) oraz Dorotą Startek (I LO). Każdy program trwa 60-70 min. i składa się z części teoretycznej, w której czasie uczniowie uzyskują informacje uzupełniające obowiązkowy program szkolny oraz części praktycznej, dającej możliwość utrwalenia nabytej wiedzy poprzez różnego rodzaju warsztaty i doświadczenia. Mimo utrudnień spowodowanych epidemią wirusa COVID-19 w cyklach zajęć muzealnych zrealizowanych w czasie trwania projektu wzięło udział prawie 4000 uczniów szkół z Bolesławca i regionu bolesławieckiego. Lekcje muzealne będą realizowane także w przyszłości, po zakończeniu projektu. W trakcie zajęć prowadzonych na wystawie archeologicznej można dowiedzieć się, czym jest i jak powstaje ceramika, na czym polegają badania archeologiczne, jakie właściwości posiadają miedź i jej stopy, a także samodzielnie wybić pamiątkową monetę. We wnętrzu aptecznym prowadzone są z kolei warsztaty wykonywania mydełek, świec i woreczków zapachowych, dzięki którym dzieci poznają podstawy tradycyjnego ziołolecznictwa. Uczestnicy mogą dowiedzieć się także, jakie liczne funkcje pełniła kiedyś apteka, co to jest botanika i jaki ma związek z aptekarstwem, a także poznać różne rośliny i ich właściwości oraz sposoby ich wykorzystywania w ziołolecznictwie i kosmetyce. W ten sposób odwiedzając Dział Historii Miasta bolesławieckiego muzeum można poznać nie tylko dzieje Bolesławca i okolic, ale także pogłębić wiedzę z zakresu nauk przyrodniczych i poznać tajniki oraz ciekawostki ze świata botaniki, biologii, chemii, geografii czy fizyki.

Projekt „Nauka jako przygoda” został dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG V-A Polska-Saksonia 2014-2020.

tekst zlecony