Co z przebudową dworca PKP? Jest 10 ofert, wszystkie... droższe, niż zakładano

Co z przebudową dworca PKP? Jest 10 ofert, wszystkie... droższe, niż zakładano
fot. PKP SA O zamówienie ubiega się aż 10 podmiotów – informuje portal transport-publiczny.pl.
istotne.pl dworzec pkp

O tym, że planowana jest przebudowa dworca kolejowego w Mieście Ceramiki, informowaliśmy na naszych łamach wielokrotnie. Niestety, inwestycja na pewno się opóźni.

Pierwszy przetarg unieważniono – z powodu przekroczenia budżetu. Rozpisano drugi. Jak informuje transport-publiczny.pl:

W środę 8 stycznia minął termin składana ofert. O zamówienie ubiega się dziesięć firm. Najtańszą propozycję złożyła firma Linder Polska z Warszawy, która jest gotowa wykonać prace za 15,864.550,47 mln zł brutto. Niewiele wyższą kwotę zaproponowała firma Pro-Bud z Legnicy, która wyceniła prace na 15,864.728,74 mln zł brutto. Przedsiębiorstwo Budowlane Sawrem zaproponowało 17,328 mln zł brutto, Pre-Fabrykat z Karpacza – 17,678 mln zł brutto, Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Agad z Torunia – 17,974 mln zł brutto, AKBiK z Wrocława – 17,985 mln zł brutto, Berger Bau Polska z Wrocławia – 18,101 mln zł brutto, Przedsiębiorstwo Budowlano-Konserwatorskie Castellum z Wrocławia – 18,477 mln zł brutto, SKB z Warszawy – 20,393 mln zł brutto, Oz-Bud z Warszawy – 20,500 mln zł brutto.

Wszystkie nowe oferty – PONOWNIE! – są droższe, niż zakładano; PKP SA zaplanowała na ten cel 12,8 mln zł brutto. Co dalej z tą inwestycją – na razie nie wiadomo.

Przypomnijmy. W sierpniu ub.r. informowaliśmy, że dworzec kolejowy w Bolesławcu zostanie odnowiony, i przedstawiliśmy główne założenia tej inwestycji.

Michał Stilger, rzecznik PKP S.A.:

Przebudowa dworca Bolesławiec obejmie swoim zakresem modernizację budynku dworca oraz zagospodarowanie terenu w jego najbliższym otoczeniu. Bryła budynku z racji tego, że jest on obiektem historycznym, nie ulegnie zmianie. Wyburzeniu ulegną jedynie powstałe w późniejszym okresie niehistoryczne dobudówki.

Co się zmieni?

M. Stilger: – Zmieni się natomiast układ funkcjonalny wnętrz, w których oprócz funkcji związanych z obsługą podróżnych (kasy, poczekalnia, toalety) znajdą się pomieszczenia przeznaczone do najmu. W trakcie przebudowy renowacji zostanie poddana elewacja budynku. Wymienione zostaną stolarka okienna i drzwiowa. Przebudowa obejmie także wszystkie pomieszczenia wewnątrz budynku, a także wymianę stropów, wzmocnienie konstrukcji dachu z wymianą poszycia dachowego, a także rur spustowych oraz rynien. Poddany renowacji zostanie historyczny strop w poczekalni, a także strop kolebkowy w pomieszczeniu dla rodziców z dziećmi.

Będzie monitoring?

– Budynek zostanie dostosowany do współczesnych standardów w zakresie ochrony przeciwpożarowej – podkreślał rzecznik. – Dworzec stanie się również bezpieczniejszy dzięki montażowi nowoczesnych systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz włamania i napadu.

Co z dostępnością obiektu dla osób niepełnosprawnych?

Przedstawiciel kolejowej spółki uspokajał: – Obiekt zostanie dostosowany do obsługi osób o ograniczonej mobilności poprzez wykonanie ścieżek prowadzących, likwidację barier architektonicznych, a także dostosowanie toalet dla potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Będzie nowocześniej?

Michał Stilger:

Pojawią się również nowoczesne systemy informacji głosowej oraz wizualnej. Budynek, zgodnie z najnowszymi standardami, zostanie wyposażony w system BMS (Building Management System).

Dobra wiadomość dla fanów dwóch kółek

Zmieni się również, zaznaczył M. Stilger, otoczenie budynku. Dawny budynek szaletu zostanie odnowiony i przekształcony w wiatę rowerową. W pobliżu zostanie zlokalizowany dodatkowo parking rowerowy.

Co Wy na to? Zapraszamy do dyskusji.

Do tematu z pewnością wrócimy.