Zakupy w sieci są powszechne, łatwe i przyjemne. Nie trzeba wychodzić z domu, by kupić podstawowe produkty spożywcze, wyposażenie domu, odzież czy elektronikę. Ceny towarów są zazwyczaj niższe, kurier przyjeżdża pod sam dom, a jeśli towar nam nie odpowiada – zawsze można go zwrócić.
Jednak wśród wielu ofert, jakie są dostępne, możemy natrafić na nieuczciwych sprzedawców. Coraz częściej zdarza się, że mimo że zapłaciliśmy za zamówiony przedmiot, nie trafia on w nasze ręce, a kontakt ze sprzedawcą nagle się urywa.
Ponadto funkcjonariusze coraz częściej odnotowują przypadki oszustw polegających na wysyłaniu do potencjalnej ofiary fałszywych linków z wezwaniem do zapłaty. Albo spreparowanych wiadomości SMS, w których oszuści podszywają się pod kancelarie komornicze i sugerują konieczność uregulowania rachunku.
Policja:
Najważniejsza w takiej sytuacji jest analiza tego typu wiadomości z zachowaniem zdrowego rozsądku i sprawdzenie, czy ewentualna niedopłata do jakiejkolwiek usługi rzeczywiście mogła wystąpić.
W przypadku e-maili warto natomiast dokładnie sprawdzić nadawcę i zabezpieczenia na stronach internetowych, unikając klikania w podejrzane linki.
Co może wzbudzić nasz niepokój?
- bardzo niska cena produktu
- brak umieszczonej w widocznym miejscu informacji o terminie przesyłki
- brak możliwości uiszczania zapłaty w formie za pobraniem lub przez specjalny portal zajmujący się opłatami za tego typu zakupy
- opłata wyłącznie przelewem na konto
- link do kont bankowych, które pozwalają na jedyną możliwość zapłaty
- nazwy sklepu, które łudząco przypominają nazwę znanego portalu aukcyjnego.
Na co powinniśmy zwracać uwagę?
- na dane kontaktowe sprzedawcy: czy podaje adres sklepu, nr telefonu; czy można do niego zadzwonić. Jeśli sprzedawca prosi o kontakt SMS-owy i on sam do nas oddzwania z numeru zastrzeżonego, powinno to wzbudzić nasz niepokój
- na to, jak długo sklep istnieje na rynku. Daje nam to możliwość sprawdzenia sprzedawcy
- sprawdź na kilku portalach społecznościowych opinie o sprzedającym, nie sugeruj się tylko komentarzami umieszczonymi na jego stronie
- sprawdź lub poproś o podanie nr. aukcji, aby wejść na kupowany towar bez pośrednictwa sprzedającego. Jeżeli sprzedawca podaje Ci tylko link strony, znowu przekieruje Cię na swoją stronę (być może fałszywą).
Mundurowi:
Są to tylko przykładowe metody oszustw, a pomysłowość przestępców jest coraz większa, dlatego zawsze przed skorzystaniem z atrakcyjnej oferty zastanów się dwa razy.
Gdzie szukać pomocy, jeżeli padniemy ofiarą oszustwa?
Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa), ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce policji lub w prokuraturze, i to najlepiej tej najbliższej miejscu zamieszkania lub miejscu, w którym osoba poszkodowana w danym momencie się znajduje.
Policjanci:
Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.