BLIK-owi oszuści uaktywnili się. Uważajcie!

Bankomat
fot. freeimages.com (Vaughan Willis) O poruszenie sprawy poprosiła nasza Czytelniczka.
istotne.pl 183 policja, oszustwo

Reklama

– Przestępcy, wykorzystując naiwność ofiar, wykradają dane do kont na ich profilach społecznościowych, logują się do nich, a następnie potencjalnego pokrzywdzonego, który znajduje się w grupie znajomych, proszą o szybką pożyczkę na zakupy – mówi nadkom. Kamil Rynkiewicz z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.

Rzecznik:

Nie daj się nabrać! Ostrzegamy przed jedną z form oszustwa internetowego. Sprawcy najpierw kradną dane dostępowe do konta na profilu społecznościowym swojej ofiary. Uzyskują je w podstępny sposób – dla przykładu osoby zainteresowane oglądnięciem jakiegoś filmu proszone są o zweryfikowanie się co do posiadanego wieku.

W trakcie tej weryfikacji pokrzywdzeni proszeni są o dane, „dzięki którym potwierdzony zostanie ich wiek”. Podając je, umożliwiają sprawcom przejęcie ich konta.

Oszuści, podszywając się pod osobę, której właśnie skradli tożsamość w koncie na profilu społecznościowym, wykorzystując zaufanie, proszą jej znajomych o podanie hasła „Blik”. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność.

Bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Czytajmy także dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji. Taka forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy – zamiast stać przy kasie – stoją właśnie przy bankomacie i wypłacają nasze ciężko zarobione pieniądze.

Tego typu sytuacja spotkała naszą Czytelniczkę, która poprosiła nas o napisanie „posta z ostrzeżeniem przed wyłudzeniem pieniędzy poprzez przelew Blikiem”. Kobieta:

Wczoraj około 17 ktoś włamał się na moje konto i wysyłał tego typu wiadomości do osób, które były aktywne. Zanim udało mi się zmienić hasło, rozesłał wiadomości do 30 osób. Jedna dała się nabrać.

Zrzut ekranu – próba oszustwaZrzut ekranu – próba oszustwafot. Czytelniczka

Nadkom. K. Rynkiewicz:

Przypominamy wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:

  • pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione
  • dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je
  • pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania
  • nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników
  • pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła
  • naszą czujność powinny wzbudzić wszelkie podejrzane sytuacje, w których jesteśmy proszeni o dane dostępowe do naszego profilu społecznościowego.

Reklama