Uwaga, nowy niebezpieczny narkotyk w Polsce! „60 razy mocniejszy niż morfina”

Uwaga, nowy niebezpieczny narkotyk w Polsce! „60 razy mocniejszy niż morfina”
fot. freeimages.com (Rotorhead) Jest ostrzeżenie Głównego Inspektora Sanitarnego.
istotne.pl narkotyki

Główny Inspektor Sanitarny:

W ostatnim czasie został wykryty po raz pierwszy na terenie Polski nowy, bardzo niebezpieczny narkotyk – należący do grupy opioidów – pod nazwą etazen. Był oferowany jako „dopalacz” na terenie Łodzi w postaci szarego proszku o wysokim stężeniu (czysta substancja). Narkotyk ten, będący zamiennikiem heroiny lub fentanylu, może również przybierać postać suszu do palenia, liquidu do e-papierosa oraz sprayu donosowego.

Opioid ten jest szczególnie niebezpieczny ze względu na jego właściwości toksyczne oraz dużą siłę działania – przyjmuje się, że jest 60 razy mocniejszy niż morfina.

NarkotykNarkotykfot. GIS

Jak zachowuje się osoba po użyciu opioidów?

  • ma zaburzenia świadomości, jest zwykle splątana i podsypiająca
  • stwierdza się: wąskie („szpilkowate”) źrenice, bradykardię (zwolnienie czynności serca), niskie ciśnienie tętnicze
  • ma groźne dla życia zaburzenia oddechowe, w tym całkowite zatrzymanie oddechu, co prowadzi do śmierci.

Czego wymaga taka osoba w ramach pomocy przedlekarskiej?

  • zapewnienia drożności dróg oddechowych i ułożenia jej w pozycji bezpiecznej
  • wezwania pomocy Ratownictwa Medycznego (tel. 112)
  • zabezpieczenia funkcji oddechowej, bezzwłocznego podania przez ratownika specyficznej odtrutki (naloksonu) i przewiezienia do najbliższego szpitala.

GIS informuje o niebezpieczeństwie związanym z użyciem nowych narkotyków (zwanych popularnie „dopalaczami):

Produkty sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe lub plastyczne mieszanki, jak również liquidy do palenia czy spraye, często zmieniają skład i stężenie. Użytkownicy często nie są świadomi, jakie substancje spożywają, co powoduje trudności w ratowaniu zdrowia i życia przez służby medyczne.