Internet obecnie wykorzystuje się do różnych celów: rozrywkowych, informacyjnych. Coraz częściej za pomocą sieci obsługuje się konta bankowe, dokonuje poważnych transakcji finansowych lub też realizuje zakupy w sklepach internetowych. Niestety, policyjne statystyki dowodzą tego, że zarówno w tym realnym, jak i w wirtualnym świecie możemy stać się ofiarą oszusta, dlatego też policjanci apelują o zachowanie rozwagi: nie dawajmy się zwieść na pozór atrakcyjnym ofertom zamieszczanym w sieci.
Jak sprawdzić wiarygodność sprzedającego?
Warto zatem pamiętać o tym, żeby przed każdorazową transakcją szczegółowo sprawdzić wiarygodność sprzedającego, w tym przypadku najlepiej jest zasięgnąć opinii innych użytkowników. Istotne jest, aby sprawdzić, czy sprzedawca umożliwia dokonanie opłaty przy odbiorze.
Jak nie dać się oszukać w sieci?
Przed licytacją wskazane jest, aby upewnić się, czy wszystkie reguły aukcji są jasne i zrozumiałe. Najbezpieczniej jest korzystać ze znanych i sprawdzonych portali internetowych. Nigdy nie należy realizować transakcji finansowych z komputerów w kafejkach internetowych, gdyż to właśnie w takich przypadkach najłatwiej jest utracić poufne dane. Nie należy zapominać również o tym, że jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, możemy skontaktować się z obsługą portalu aukcyjnego.
Co zrobić, jeśli nie dostaniemy zamówionego towaru?
Jeżeli jednak – mimo stosowania się do powyższych zasad ostrożności – nie otrzymany zamówionego towaru, wówczas o niniejszym fakcie należy poinformować administratorów portalu aukcyjnego lub też zgłosić się do najbliższej jednostki policji.
W tej sytuacji należy zachować wszelkie dokumenty związane z transakcją, w tym: kserokopię potwierdzającą dokonanie przelewu, a także historię prowadzonej korespondencji ze sprzedawcą. (Wskazane jest również dostarczenie informacji w zakresie ceny przedmiotu, daty oraz numeru przeprowadzonej aukcji. A także podanie nicku i adresu e-mail sprawcy oszustwa).