Czytelnik: mosty w Świętoszowie otwarte, ale oznakowanie dalej wprowadza w błąd

Czytelnik: mosty w Świętoszowie otwarte, ale oznakowanie dalej wprowadza w błąd
fot. GA O sprawie powiadomił nas Czytelnik, mieszkaniec powiatu bolesławieckiego.
istotne.pl świętoszów, droga, gmina osiecznica

Zadzwonił do nas Czytelnik:

Droga Osiecznica–Rudawica otwarta, mosty otwarte. A na zjeździe z autostrady, kierunek Świętoszów, znak dalej stoi jak byk. I wprowadza ludzi w błąd. Kolega dzisiaj przejechał 40 km więcej, bo zastosował się do objazdu.

Podobnie, mówi nam Czytelnik, jest przy wyjeździe ze Świętoszowa. Nadal stoi tam znak informujący o objeździe.

Jak udało nam się ustalić, objazdy już od dawna nie obowiązują. Oznakowanie zostało, bo nie zakończył się jeszcze proces przekazywania drogi Osiecznica–Rudawica. Wykonawca dokonuje jeszcze drobnych kosmetycznych uzupełnień. Tym niemniej droga jest przejezdna dla wszystkich.

Przypomnijmy. W czwartek 18 października nastąpiło uroczyste otwarcie nowych mostów na Kwisie w Świętoszowie. To największa inwestycja w historii Powiatu Bolesławieckiego. Jej koszt to prawie 26 mln zł, z czego:

  • 3 mln zł dał Powiat Bolesławiecki
  • a 1,6 mln zł – Gmina Osiecznica.

Reszta – ponad 21 mln zł – pochodzi ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego. – Zrealizowanie tego zadania było możliwe dzięki współpracy trzech samorządów: Powiatu Bolesławieckiego, Gminy Osiecznica i Województwa Dolnośląskiego – mówił starosta bolesławiecki Karol Stasik. – To ważna inwestycja dla mieszkańców Świętoszowa. Bo zrobienie tej drogi i mostów zbliża miejscowość Świętoszów do stolicy Powiatu, Bolesławca, i stolicy gminy, Osiecznicy. Ale zbliża ich również do autostrad: A4 i A18.

– To też ważna inwestycja dla wojska – kontynuował starosta. – Mamy w Powiecie dwie jednostki wchodzące w skład Czarnej Dywizji: 10 Brygadę Kawalerii Pancernej ze Świętoszowa i 23 Śląski Pułk Artylerii z Bolesławca. W przypadku ćwiczeń lub zagrożenia wojsko może się tędy błyskawicznie przemieszczać.

– To kluczowe miejsce – mówi por. Krzysztof Gonera z sekcji prasowej 11 Dywizji Kawalerii Pancernej z Żagania. – Skróci ono czas dojazdu żołnierzy z różnych rejonów Polski do 10 Brygady Kawalerii Pancernej.

W swoim przemówieniu K. Stasik wspominał o związanych z tą inwestycją trudnościach, z jakimi od lat borykali się samorządowcy, m.in. poprzedni starostowie bolesławieccy. Przypomniał, że warunkiem uzyskania środków zewnętrznych na to zadanie było wykonanie i mostów, i drogi.

Dodał, że Ministerstwo Obrony Narodowej nie chciało wesprzeć tej – kluczowej przecież dla wojska – inwestycji.

Potem z imienia i nazwiska wymienił tych, dzięki którym udało się zrealizować to zadanie. Podziękował:

  • śp. staroście Dariuszowi Kwaśniewskiemu
  • marszałkowi Województwa Dolnośląskiego Cezaremu Przybylskiemu
  • wójtowi Gminy Osiecznica Waldemarowi Nalazkowi („Gdzie diabeł nie może, to wójt Nalazek na pewno załatwi”)
  • ówczesnym radnym Rady Powiatu Bolesławieckiego z przewodniczącym na czele
  • Ewie Rendeckiej-Woch i Marzenie Klementowskiej z Wydziału Inwestycji i Zamówień Publicznych w Starostwie Powiatowym
  • Romanowi Palczewskiemu i Anatoliuszowi Koperowi, byłym szefom Zarządu Dróg Powiatowych
  • Pawłowi Bednarskiemu i Tadeuszowi Prochownikowi, obecnym szefom ZDP
  • Marii Szydłak, skarbniczce Powiatu
  • Magdalenie Bednarskiej-Wajerowskiej z UMWD
  • autorom dokumentacji projektowej: Przemysławowi Marczakowi i Barbarze Kosmacz
  • konsorcjum firm: Sudeckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych i Mostostal Kielce
  • prezes SPRB Ewie Meller-Wypych
  • prezesowi Mostostalu Krzysztofowi Rusieckiemu
  • kierownikowi budowy Konradowi Zawalowi
  • kierownikowi robót drogowych Radosławowi Gąsiorkowi.

– Szczególnie sprawnie realizował to zadanie Mostostal Kielce, który z wyprzedzeniem obiecał marszałkowi i nam, że udostępni ten most 1 września, tak aby dzieci mogły dojeżdżać tędy do szkół średnich w Bolesławcu – dodał Karol Stasik.

Marszałek Cezary Przybylski opowiadał, że powiatowi urzędnicy zdawali sobie sprawę, że taką inwestycję samodzielnie udźwignąć mogłyby jedynie powiaty grodzkie.

C. Przybylski:

Gdy zostałem marszałkiem, podjąłem decyzję, że Dolny Śląsk – jako jedno z niewielu województw w Polsce – postawi również na drogi lokalne. Ten pomysł okazał się bardzo dobry, bo przyczynił się do rozwoju Dolnego Śląska. I nadal będzie się przyczyniał. Nasze województwo to region, który najdynamiczniej rozwija się w całej Unii Europejskiej. Wg badań Eurostatu jesteśmy na 1 miejscu, jeśli chodzi o tworzenie miejsc pracy.

Marszałek wspomniał również o tym, że gdy kiedyś gościł wraz z prezydentem RP Bronisławem Komorowskim w Lubuskiem, podeszło doń kilku posłów z otoczenia ówczesnej głowy państwa. I zasugerowało, że Świętoszów powinien został włączony do województwa lubuskiego, bo jest źle skomunikowany z Dolnym Śląskiem. – Mocno mnie to poirytowało – podkreślił włodarz Województwa Dolnośląskiego. – Powiedziałem wtedy, że ten most powstanie. I powstał.

Waldemar Nalazek:

To bardzo ważna inwestycja dla całego regionu. Kiedyś mówiło się o tej drodze i mostach: wrota do województwa dolnośląskiego. Do dziś te wrota były chwiejne i bardzo wąskie. Teraz są szeroko otwarte.

Szef Czarnej Dywizji generał dywizji Stanisław Czosnek podziękował planistom, inwestorom i wykonawcom, że nie musiał zmieniać planów ćwiczeń Borsuk-18. A marszałkowi, staroście i wójtowi pogratulował determinacji, dzięki której inwestycja o kapitalnym znaczeniu dla wojsk polskich i amerykańskich stała się faktem.

Uroczystość prowadzili: Katarzyna Biegasiewicz-Mularczyk, rzeczniczka prasowa Starostwa Powiatowego w Bolesławcu, i Mariusz Lickiewicz z Zarządu Dróg Powiatowych. Most poświęcił kapelan 10BKPanc.

Droga Osiecznica–Rudawica i mosty w liczbach

  • nośność mostu: 50 t wg normy polskiej i 150 t wg normy europejskiej
  • droga na moście: 2 x 3,5 m
  • droga poza mostem: na łukach – 7 m, na prostych odcinkach – 6 m; plus 1,2-m pobocza z obu stron
  • dł. drogi: 22 km.