Dostała SMS: ureguluj drobną płatność! Straciła... 2,5 tys. zł

Dostała SMS: ureguluj drobną płatność! Straciła... 2,5 tys. zł
fot. freeimages.com (DragonTash) Oszustowi może grozić kara do ośmiu lat pozbawienia wolności.
istotne.pl policja, oszustwo

Złotoryjscy kryminalni prowadzą działania w sprawie oszustwa internetowego. Do jednostki zgłosiła się 45-letnia złotoryjanka, która poinformowała, że z nieznanego numeru otrzymała SMS z informacją o konieczności uregulowania niedopłaty wraz z odnośnikiem do strony internetowej. Kliknęła w link i została przekierowana na stronę bankowości elektronicznej, za pośrednictwem której wykonała przelew na kwotę kilku złotych.

Tyle że, jak się później okazało, z konta pokrzywdzonej została pobrana zdecydowanie wyższa kwota – tj. 2,5 tysiąca złotych.

Policjanci szczegółowo wyjaśniają obecnie okoliczności zdarzenia. Oszustowi może grozić kara do 8 lat więzienia.

O czym trzeba pamiętać?

  • nie wchodźmy na stronę internetową banku za pośrednictwem linków znajdujących się w przychodzących SMS-ach lub mailach. Używajmy do tego celu adresu podanego przez bank, z którym podpisaliśmy umowę o otwarcie i prowadzenia rachunku bankowego. Nie jest również wskazane wykorzystywanie mechanizmu tzw. zakładek lub adresów ulubionych, gdyż istnieją szkodliwe obiekty, które potrafią modyfikować zachowane tam adresy
  • nie używajmy wyszukiwarek internetowych do znalezienia strony logowania banku. Wyszukane w nich linki mogą prowadzić do fałszywych stron lub stron zawierających wirusy
  • przed zalogowaniem się należy sprawdzić, czy połączenie z bankiem jest bezpieczne. Adres witryny internetowej banku powinien rozpoczynać się od skrótu: https://, a nie http://. Brak litery „s” w skrócie „http: oznacza brak szyfrowania, czyli to, że Twoje dane są transmitowane przez Internet tekstem jawnym, co naraża Cię na ogromne niebezpieczeństwo
  • sprawdzajmy prawidłowość certyfikatu. Zanim wpiszemy identyfikator bądź login i hasło, sprawdźmy, czy połączenie z bankiem odbywa się z wykorzystaniem szyfrowania. Jeżeli znajdziemy symbol kłódki, kliknijmy na niego dwa razy, aby sprawdzić, czy wyświetlony certyfikat jest ważny i czy został wydany dla Twojego banku. Jeśli certyfikat utracił ważność lub nie został wystawiony dla Twojego banku (albo nie można go zweryfikować), zrezygnuj z połączenia.