Wielu uczestników ruchu drogowego nie zdaje sobie sprawy, że światła reflektorów samochodowych nie zawsze dobrze oświetlą sylwetkę pieszego, zwłaszcza jeśli jego ubranie jest w ciemnych kolorach.
Ważnym aspektem bezpieczeństwa pieszych, szczególnie jesienią i zimą, jest więc korzystanie z elementów odblaskowych. Zwiększają one znacząco widoczność pieszego, przez co prowadzący pojazd ma więcej czasu na wykonanie manewru wymijania bądź hamowania w sytuacji, gdy dostrzeże postać na drodze.
Policja:
Apelujemy do kierujących, aby obserwując drogę, wzięli pod uwagę to, że poruszają się po niej piesi uczestnicy ruchu, którzy ze względu na wcześnie zapadający zmrok i warunki pogodowe mogą być słabo widoczni.
Szczególnie w rejonie przejść dla pieszych kierujący powinni pamiętać, że pieszy może pojawić się w pobliżu w każdej chwili.
W miniony weekend na terenie Nowogrodźca kierujący samochodem osobowym potrącił pieszą, która prawidłowo przechodziła przez jezdnię. Pokrzywdzona kobieta ze złamaną nogą trafiła do szpitala. Sprawcy potrącenia zatrzymano prawo jazdy.
Mundurowi:
Przypominamy, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Ponadto, jeśli skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
Jednak każdy pieszy powinien mieć świadomość, że fakt korzystania z wyznaczonego przejścia nie upoważnia do wchodzenia na jezdnię bez upewnienia się, czy nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu.
Jakie jest prawdopodobieństwo1 utraty przez pieszego życia?
Przy prędkości uderzenia pojazdu w pieszego wynoszącej:
- 30 km/h – pieszy ma ponad 90% szans na przeżycie wypadku
- 50 km/h – pieszy ma 40–60% szans na przeżycie
- 70 km/h – pieszy nie ma prawie żadnych szans na przeżycie wypadku.
1 Krajowa Rada BRD