Czy na odpustach powinno się sprzedawać pistolety-zabawki?

Chłopiec ogląda broń na straganie odpustowym
fot. istotne.pl Podczas uroczystości Bożego Ciała tradycyjnie przed kościołami wystawiają się sprzedawcy rozmaitych zabawek i gadżetów. Na jednym ze stoisk rodzice mogli kupić dzieciom karabin-zabawkę.
istotne.pl 86 kościół, kiermasz, broń, zabawka

Reklama

Na stoisku odpustowym przy ul. Orzeszkowej zagościły pistolety i karabiny z plastiku, które przykuły uwagę małych dzieci. Chłopcy chętnie oglądali karabiny i pistolety. Czy to dobra zabawka dla maluchów, które z rodzicami uczestniczą w uroczystości kościelnej?

Możliwe, że jest to bardzo adekwatna zabawka przy uroczystościach w Kościele katolickim.

Nie wszyscy bohaterowie Biblii są święci; są wśród nich postacie heroiczne, ale są też takie, które kierując się różnymi motywami stosują przemoc. Przybiera ona różne formy – często formę zabójstwa.

Są w Biblii zabójstwa dokonywane podstępnie:

  • Kain zabija swego brata Abla (Rdz 4,1-8).
  • Mojżesz zabija Egipcjanina (Wj 2,11-12).
  • Abimelek i Joram zabijają swoich braci (Sdz 9,1-5; 2 Kra 21,1-6).
  • Prorok Eliasz zabija kapłanów Baala (1 Krn 18,40).
  • Joab zabija Absaloma, gdy ten zaczepił się swymi długimi włosami w gałęziach drzewa i bezbronny zawisł w powietrzu (2 Sm 18,14-15).
  • Jael zabija podstępnie Siserę: „Jael wzięła palik od namiotu, uchwyciła młot w rękę i zbliżając się do niego przebiła jego skroń palikiem tak, że ten utkwił w ziemi" (Sdz 4,21).
  • Judyta odcięła głowę Holofernesowi (Jdt 15,1-10) prosząc przedtem Boga o pomoc w spełnieniu swego zamiaru: „Daj mi siłę w tym dniu, Panie, Boże Izraela" (w. 7; zob. też Wj 2,11-12; Sdz 9,1-5; 2 Krn 21,1-6).

Są też w Biblii zabójstwa dokonywane z motywów zemsty:

  • Synowie Jakuba mordują Sychema, jego ojca Chamora i wszystkich mężczyzn tego rodu za zgwałcenie Diny, córki Jakuba (Rdz 34,1-29).
  • Salomon, syn Dawida zabija Amnona za zgwałcenie swojej przyrodniej siostry Tamar (2 Sm 13,8-14).

Są w Biblii zabójstwa będące karą wymierzoną ofierze przez przedstawicieli danej społeczności:

  • Mojżesz nakazuje zabić czcicieli złotego cielca (Wj 32,19-28), Dawid młodzieńca, który przyniósł wieść o śmierci Sauła (2 Sm 1,15),
  • Salomon, wykonując polecenie ojca nakazuje zabić Joba i Szimejego (l Krn 2,28-34.46).

Inne kategorie przemocy, której dopuszczają się bohaterowie Biblii to:

  • powieszenie (Jozue wiesza króla miasta Aj i pięciu innych królów (Joz 8,20-30; 10,16-27; 2 Sm 21,1-14)
  • sprzedanie w niewolę (Józef sprzedany przez braci kupcom: Rdz 37,23-28; zob. też Mt 26,47-50: Judasz sprzedaje Jezusa);
  • znęcanie się (męczeństwo siedmiu braci machabejskich: 2 Mch 7,1-42; Szczepan ukamienowany przez rodaków Dz 7,54-60);
  • gwałty (Sychem gwałci Dinę, córkę Jakuba: Rdz 34,1-4; Amnon gwałci przyrodnią siostrę Tamar 2 Sm 13,8-14)

Przemocą usłana jest kariera króla Dawida. Świadomie i celowo naraża na pewną śmierć męża Batszeby (2 Sm 12,9-12), z którą przedtem popełnił cudzołóstwo, jest okrutny wobec wziętych do niewoli Moabitów (2 Sm 8,2), tuż przed śmiercią nakazuje synowi Salomonowi, aby zabił Joaba i Szmeja (1 Kri 2,5-9).

Taki oto jest ów „ludzki wymiar" Biblii.

Roman Krawczyk, Przemoc w Biblii, Szkice Podlaskie 2005

 Jaka jest Wasza opinia na temat sprzedaży repliki broni pod kościołami?

Plastikowa broń na kiermaszu pod kościołemPlastikowa broń na kiermaszu pod kościołemfot. istotne.pl

Reklama