Na stoisku odpustowym przy ul. Orzeszkowej zagościły pistolety i karabiny z plastiku, które przykuły uwagę małych dzieci. Chłopcy chętnie oglądali karabiny i pistolety. Czy to dobra zabawka dla maluchów, które z rodzicami uczestniczą w uroczystości kościelnej?
Możliwe, że jest to bardzo adekwatna zabawka przy uroczystościach w Kościele katolickim.
Nie wszyscy bohaterowie Biblii są święci; są wśród nich postacie heroiczne, ale są też takie, które kierując się różnymi motywami stosują przemoc. Przybiera ona różne formy – często formę zabójstwa.
Są w Biblii zabójstwa dokonywane podstępnie:
- Kain zabija swego brata Abla (Rdz 4,1-8).
- Mojżesz zabija Egipcjanina (Wj 2,11-12).
- Abimelek i Joram zabijają swoich braci (Sdz 9,1-5; 2 Kra 21,1-6).
- Prorok Eliasz zabija kapłanów Baala (1 Krn 18,40).
- Joab zabija Absaloma, gdy ten zaczepił się swymi długimi włosami w gałęziach drzewa i bezbronny zawisł w powietrzu (2 Sm 18,14-15).
- Jael zabija podstępnie Siserę: „Jael wzięła palik od namiotu, uchwyciła młot w rękę i zbliżając się do niego przebiła jego skroń palikiem tak, że ten utkwił w ziemi" (Sdz 4,21).
- Judyta odcięła głowę Holofernesowi (Jdt 15,1-10) prosząc przedtem Boga o pomoc w spełnieniu swego zamiaru: „Daj mi siłę w tym dniu, Panie, Boże Izraela" (w. 7; zob. też Wj 2,11-12; Sdz 9,1-5; 2 Krn 21,1-6).
Są też w Biblii zabójstwa dokonywane z motywów zemsty:
- Synowie Jakuba mordują Sychema, jego ojca Chamora i wszystkich mężczyzn tego rodu za zgwałcenie Diny, córki Jakuba (Rdz 34,1-29).
- Salomon, syn Dawida zabija Amnona za zgwałcenie swojej przyrodniej siostry Tamar (2 Sm 13,8-14).
Są w Biblii zabójstwa będące karą wymierzoną ofierze przez przedstawicieli danej społeczności:
- Mojżesz nakazuje zabić czcicieli złotego cielca (Wj 32,19-28), Dawid młodzieńca, który przyniósł wieść o śmierci Sauła (2 Sm 1,15),
- Salomon, wykonując polecenie ojca nakazuje zabić Joba i Szimejego (l Krn 2,28-34.46).
Inne kategorie przemocy, której dopuszczają się bohaterowie Biblii to:
- powieszenie (Jozue wiesza króla miasta Aj i pięciu innych królów (Joz 8,20-30; 10,16-27; 2 Sm 21,1-14)
- sprzedanie w niewolę (Józef sprzedany przez braci kupcom: Rdz 37,23-28; zob. też Mt 26,47-50: Judasz sprzedaje Jezusa);
- znęcanie się (męczeństwo siedmiu braci machabejskich: 2 Mch 7,1-42; Szczepan ukamienowany przez rodaków Dz 7,54-60);
- gwałty (Sychem gwałci Dinę, córkę Jakuba: Rdz 34,1-4; Amnon gwałci przyrodnią siostrę Tamar 2 Sm 13,8-14)
Przemocą usłana jest kariera króla Dawida. Świadomie i celowo naraża na pewną śmierć męża Batszeby (2 Sm 12,9-12), z którą przedtem popełnił cudzołóstwo, jest okrutny wobec wziętych do niewoli Moabitów (2 Sm 8,2), tuż przed śmiercią nakazuje synowi Salomonowi, aby zabił Joaba i Szmeja (1 Kri 2,5-9).
Taki oto jest ów „ludzki wymiar" Biblii.
Roman Krawczyk, Przemoc w Biblii, Szkice Podlaskie 2005
Jaka jest Wasza opinia na temat sprzedaży repliki broni pod kościołami?