„Cześć mamo, mój telefon jest zepsuty, nowy numer. Napisz do mnie...". Uwaga na oszustów!

Kobieta i telefon
fot. unsplash.com (Joshua Hoehne) Ku przestrodze prezentujemy sposób działania przestępców, w wyniku którego kobieta straciła 3000 złotych.
istotne.pl 4 oszustwo, sms

Reklama

17 lutego br. do jednej z dolnośląskich komend zgłosiła się kobieta, by powiadomić o oszustwie. 58-latka dzień wcześniej po godzinie 22:00 dostała z nieznanego numeru telefonu wiadomość o treści „Cześć mamo, mój telefon jest zepsuty, nowy numer. Napisz do mnie teraz na (….)”. Oczywiście w miejscu (…) była nazwa komunikatora i podany nowy numer telefonu rzekomej córki.

Tak się złożyło, że pokrzywdzona rzeczywiście miała córkę, która pracowała za granicą. Kontynuowała więc tą tekstowa rozmowę. Dowiedziała się z niej, że córce telefon wpadł do ubikacji i nie działa. Dodatkowo ma problem z aplikacją bankową. Oszust przekonał 58-latkę by zapłaciła za nowy telefon około 3000 złotych, a pieniądze zostaną jej zwrócone jak tylko córka odzyska dostęp do swoich pieniędzy.

Po tym, jak przelała żądaną kwotę przyszła kolejna wiadomość i kolejna prośba o pieniądze, tym razem na laptopa. W ty momencie zgłaszająca zorientowała się, że prawdopodobnie padła ofiarą oszusta i zaczęła zadawać pytania, na które tylko prawdziwa córka znałaby odpowiedź. Po tym sprawca już nie odpisał.

Ponownie przypominamy, by każdą prośbę finansową przez telefon traktować z ostrożnością. W takich sytuacjach nie można działać pochopnie. Sprawdźmy w każdy możliwy sposób, czy faktycznie to nasze dziecko prosi o pieniądze. Nie przesyłajmy również zdjęć karty płatniczej ani danych autoryzacyjnych do bankowości elektronicznej.

Reklama