Chorwackie zespół „Lado” to rarytas w Polsce. Podczas swego tournée po Europie Środkowej zawitał do Budapesztu, Pragi, Wrocławia, Bolesławca. Występy zakończył w Krakowie. Wyjątkowy koncert zespołu w naszym mieście zawdzięczamy staraniom Józefa Burniaka.
Występ „Lado”, który odbył się 22 kwietnia w Bolesławcu, jest działaniem promującym Chorwację. „Mały kraj na wielkie wakacje” to slogan Chorwackiej Wspólnoty Turystycznej zachęcający do spędzenia wakacji w tym tak bliskim Polakom kraju. Jak powiedział nam Ivan Del Vechio, Ambasador Republiki Chorwacji, nasze narody mają wspólne zamiłowanie do dobrej zabawy, dobrego jedzenia i doskonałej popitki. Dlatego nigdzie nie będzie Polakom tak dobrze, jak w Chorwacji na wakacjach.
Bojan Baketa, dyrektor Narodowego Ośrodka Informacji Turystycznej Republiki Chorwacji, powiedział, że 60% środków na reklamy przeznaczona jest na promocję w Internecie. Nie obawia się, że oferta trafi tylko do młodych. Jako przykład podaje swojego 70-letniego ojca, który swobodnie surfuje w sieci. Ośrodek nie inwestuje w broszury i ulotki, bo w dzisiejszych czasach większość konsumentów kupuje wakacje w Internecie.
Chorwaci stawiają nie tylko na zabytki, słońce i morze, ale przede wszystkim na wydarzenia kulturalne. Klient jest coraz bardziej wymagający, nie chce już tylko zobaczyć średniowiecznego kościółka, czy starych kamieniczek. Chce uczestniczyć w innej kulturze, poznać ją, skosztować nowych potraw, pośpiewać piosenki, zatańczyć tradycyjny taniec, czy wziąć udział w festiwalu. Dlatego Chorwacka wspólnota Turystyczna promuje wydarzenia kulturalno-turystyczne, polecając w 2009 roku kilkaset takich imprez. Każda z wymienionych atrakcji ma swoją własną stronę internetową tłumaczoną najczęściej na trzy inne języki (włoski, niemiecki i angielski).
Z wielu atrakcji wybraliśmy dla Państwa, by zilustrować bogactwo oferty, następujące propozycje:
- Dalmacja: Dubrovnik. Letni Festiwal w Dubrowniku (Dubrovački ljetni festival) - jeden z największych festiwali w Europie. Organizowany między końcem czerwca a końcem sierpnia. Święto folkloru, muzyki, opery i teatru.
www.dubrovnik-festival.hr - Istria: Fažana. Mała Akademia Rybacka Sardeli od maja do września. Można tu poznać ponad sto sposobów przyrządzania sardeli i oczywiście skosztować.
www.istria-fazana.com - Kvarner: Kastava. Lato Kulturalne w Kastavie w lipcu i sierpniu. W małym miasteczku odbywają się liczne imprezy kulturalne na wysokim poziomie. Festiwal oferuje spektakle teatralne, wystawy, koncerty.
www.kkl.hr - Dalmacja: Split. Dziesięć Dni Dioklecjana w sierpniu. W Splicie przez dziesięć dni wraca się do antycznej historii. Po ulicach chodzą wtedy ludzie w togach i tunikach, po promenadzie jeździ orszak cesarza Dioklecjana, a sam władca zwraca się do mieszkańców miasta, jak za dawnych czasów.
www.visitsplit.com - Slavonia: Županja. Żniwa i dożynki w przeszłości na przełomie czerwca i lipca. Nie tylko stroje, obyczaje i swoiste przedstawienie zachęca turystów do odwiedzin, ale także potrawy i napitki, których można kosztować podczas żniw.
www.tz-zupanja.hr
To tylko mały fragment tego, co ma do zaoferowania Chorwacja, oprócz słońca i wspaniałych wybrzeży. Tak promowany kraj niewątpliwie będzie wiodącym na rynku turystycznym. Przyjaźni nam Chorwaci mogą być dla nas kopalnią wiedzy i informacji na temat rozwijania rodzimej turystyki.
(informacja GH/ KG)