Konsumenci mogą przekazywać informacje bezpośrednio na adres [email protected].
Co więcej, w ramach monitorowania rynku finansowego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdza wzorce umowne oraz analizuje praktyki banków. W przypadku problemów ze spłatą zobowiązania warto pamiętać o trzech krokach:
1. Skontaktuj się z bankiem:
W przypadku problemów z regularną spłatą kredytu najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie negocjacji z bankiem i ustalenie sposobu restrukturyzacji kredytu. W razie wątpliwości co do przedstawionej przez bank propozycji spłaty bezpłatną pomoc przy ocenie tej propozycji można uzyskać u rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych.
2. Uzyskaj podstawowe informacje:
Czy bank będzie uwzględniał ujemny wskaźnik LIBOR przy ustalaniu oprocentowania kredytu, czy będzie żądał ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.
Zdaniem UOKiK, w wyniku aktualnej sytuacji związanej ze wzrostem kursu franka szwajcarskiego bank powinien uwzględniać ujemny wskaźnik LIBOR oraz nie powinien żądać dodatkowego zabezpieczenia kredytu.
3. Zawiadom UOKiK:
Jeśli kredytodawca nie zamierza uwzględniać ujemnej stawki bazowej LIBOR w oprocentowaniu kredytu lub żąda dodatkowego zabezpieczenia kredytu zalecany jest kontakt telefoniczny (tel. 22 55 60 424) lub mailowy ([email protected]). W związku ze znaczną liczbą sygnałów od konsumentów preferowany jest ten drugi. Do wiadomości należy dołączyć dane identyfikacyjne oraz dokumentację sprawy. Otrzymane dane zostaną wykorzystane w ramach postępowań wyjaśniających, które prezes UOKiK wszczął 20 stycznia 2015 r. wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich.
UM Legnica/ii