Niszczenie azbestu przy współudziale WFOŚiGW we Wrocławiu Legnica prowadziła już w latach 2011 i 2012 r. Usunięto go wówczas ponad 13 ton z nieruchomości gminnych i należących do Zarządu Gospodarki Mieszkaniowej.
Program został opracowany w 2009 r. i przyjęty przez Radę Miejską w roku 2010. Sporządzona wówczas inwentaryzacja wykazała obecność w mieście 382,5 t azbestu. – Pod tym względem jesteśmy na tle innych dużych miast w bardzo dobrej sytuacji – podkreślają magistraccy urzędnicy.
Inwentaryzacja wykazała też, że właścicielami 90 proc. obiektów, w których występują materiały azbestowe, są osoby fizyczne. Również one będą mogły być beneficjentami gminnego dofinansowania.
Dotyczyć ono będzie kosztów demontażu, transportu i unieszkodliwienia azbestu. Na realizację tych prac można uzyskać z Funduszu do 680 zł za tonę, zaś pozostałą kwotę – z budżetu miasta Legnicy. Wykonawcę prac gmina wyłoni w konkursie ofert. Dopłaty nie mogą być wykorzystane na nowe pokrycia dachowe czy nowe elewacje.
Dofinansowaniem objęte zostaną różne podmioty, a szczególnie osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe. Konieczne będzie złożenie wniosku o zakwalifikowanie do udziału w programie.
Osoby fizyczne zainteresowane pozbyciem się azbestu ze swoich nieruchomości proszone są o kontakt z Wydziałem Ochrony Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miasta, pok. 301, III piętro, tel. 76 72 12 240 lub 76 72 12 243.
UM Legnica/ii