Rzecznik praw konsumenta udziela bezpłatnych porad w Starostwie

Rzecznik praw konsumenta udziela bezpłatnych porad w Starostwie
fot. B.org Ponad półtora tysiąca porad udzielił w zeszłym roku Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Porady udzielane są bezpłatnie w Starostwie Powiatowym.
istotne.pl prawo, waldemar, sawicki, konsument

Prawami konsumentów w naszym powiecie zajmuje się Waldemar Sawicki, który od siedmiu lat jest Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Bolesławcu. Rzecznik stoi na straży praw konsumenta. Poucza, informuje. Pomaga w przygotowaniu wystąpień i pozwów sądowych. Jak dotąd odmówił pomocy tylko jednej osobie (która zresztą korzystała z usług radcy prawnego). W ubiegłym roku udzielił ponad 1 500 porad. Służy radą zarówno osobiście, w swoim biurze w Starostwie Powiatowym, jak i telefonicznie. Jak mówi, o poradę proszą nie tylko konsumenci. Zdarza się także, że dzwonią do niego przedsiębiorcy. Ma spore osiągnięcia – 90% spraw, którymi się zajmował, została załatwiona na korzyść konsumentów.

Rzecznik przyznaje, że konsumenci często mają problem z rozumieniem podstawowych pojęć, takich jak reklamacja, gwarancja czy rękojmia. Bywa, że mylą je. Ludzie nie zdają sobie sprawy z faktu, że nie każdą umową można anulować. Zdarza się również, że klienci przychodzą do Sawickiego ze sprawami przekraczającymi jego kompetencje, że urząd rzecznika konsumentów biorą za urząd rzecznika praw obywatelskich. Tym niemniej stara się pomagać wszystkim. Jak mówi: „Trzeba wiedzieć, gdzie klienta odesłać. Pokazać krótszą drogę osiągnięcia celu”.

Waldemar Sawicki nie poprzestaje jedynie na działalności urzędniczej. Stara się edukować obywateli, propagować wiedzę, którą posiada. W poprzednich latach, właśnie 15 marca, bo tego dnia obchodzony jest Światowy Dzień Konsumenta, rozdawał szkołom i innym placówkom materiały, które mówiły o tym, jakie prawa mają konsumenci. Sam jest twórcą opracowań z tej dziedziny. Udziela wywiadów. Przyjmuje zaproszenia szkół na spotkania poświęcone prawom konsumenckim. Zapytany o to, dlaczego zdecydował się pełnić taką funkcję w życiu publicznym, mówi: „Lubię to, co robię. Przyjemnie jest pomagać potrzebującym pomocy, zwłaszcza tym, których na nią nie stać”.

Kiedy spytaliśmy, czy uczci w jakiś szczególny sposób dzisiejsze święto, powiedział, że niczego takiego nie planuje. Dla niego był to „dzień zwykłej pracy rzecznika”.

(informacja www.powiatboleslawiecki.pl)