Niebezpiecznie na drogach powiatu. Kierowca Citroëna uderzył w drzewo w Przejęsławiu

Niebezpiecznie na drogach powiatu. Kierowca Citroëna uderzył w drzewo w Przejęsławiu
fot. Czytelnik Kierujący autem marki Citroën wpadł w poślizg, wypadł z drogi i prawym bokiem uderzył w drzewo. Policja apeluje o ostrożną jazdę.
istotne.pl policja, droga, kolizja

Do zdarzenia doszło we wtorek 3 stycznia, po godzinie 8:00, w Przejęsławiu (gmina Osiecznica). Kierujący autem marki Citroën – 68-letni mieszkaniec powiatu bolesławieckiego – wpadł w poślizg, wypadł z drogi i prawym bokiem uderzył w drzewo. Na szczęście nikomu nic się nie stało.

Na drogach naszego powiatu jest ślisko. Drogowcy nie zdążyli odśnieżyć wszystkich tras. Napisał do nas Czytelnik:

Tak wyglądały o 8:00 rano drogi objazdowe na Lwówek z Bolesławca. A miało być tak pięknie przez tą zamkniętą główną drogę… […] Pięknie było, aczkolwiek daleko od bezpiecznie.

Niebezpiecznie na drogach naszego powiatuNiebezpiecznie na drogach naszego powiatufot. Czytelnik
Niebezpiecznie na drogach naszego powiatuNiebezpiecznie na drogach naszego powiatufot. Czytelnik

I dodał:

A to droga przez Kraszowice aż do Ocic. Za Ocicami trochę lepiej. Tak właśnie drogowcy dbają. A że objazd, ruch wzmożony, to pewnie ciężko im się wbić, żeby odśnieżyć i posypać.

Niebezpiecznie na drogach naszego powiatuNiebezpiecznie na drogach naszego powiatufot. Czytelnik

Uważajcie na siebie.

Drogówka radzi

Dolnośląska policja apeluje o rozsądek, wyobraźnię, dostosowanie prędkości do warunków na drodze oraz przestrzeganie przepisów i zasad bezpiecznej jazdy. Oto kilka porad:

  • nasze miejsce za kierownicą – w fotelu staramy się usadowić w taki sposób, aby nasz środek ciężkości znalazł się w miarę możliwości jak najniżej, z zachowaniem jednocześnie odpowiedniego pola widzenia. Prawidłowe i umiejętne kierowanie samochodem wymaga tego, aby pojazd dobrze „czuć”. Bez należytego usytuowania się za kierownicą nie ma szans na dobre prowadzenie pojazdu.
  • regulacja dwóch zasadniczych wymiarów. Pierwszy krok to odległość naszego fotela od pedałów. Stawiając lewą nogę na sprzęgle, wciskamy go do oporu. W tym położeniu noga powinna być lekko ugięta w kolanie. Poprawia to lepsze wyczucie sprzęgła, a w razie zderzenia, kiedy to odruchowo zaprzemy się ugiętą nogą, uchronimy od poważniejszych urazów nasz staw biodrowy i kolanowy. Odległość fotela od kierownicy regulujemy po dokładnym oparciu naszych pleców, chwytając najbardziej oddalony punkt na kole (najczęściej będzie to pozycja na godz. 12:00) za pomocą lekko ugiętej ręki. Chodzi o to, aby kręcić kierownicą i mieć dostęp do wszelakich urządzeń znajdujących się w jej obrębie, swobodnie i bez odrywania pleców, a także z odpowiednią do tego siłą. Błędem jest umiejscowienie się zbyt blisko koła kierownicy, jak również – w znacznej od niej odległości. Pamiętajmy przy tej okazji o prawidłowym ustawieniu zagłówka, aby spełniał swoją rolę w czasie jazdy
  • poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa. Zdecydowana większość nowych pojazdów wyposażona jest w poduszki powietrzne. Spełniają one swoją funkcję jedynie z zapiętymi pasami bezpieczeństwa, i to takimi, które mają napinacze pirotechniczne. Zabezpieczenie się pasami jest niezbędne, nawet w czasie krótkiej jazdy z niewielką prędkością. Może się zdarzyć, że kierując autem, uderzymy w pojazd poprzedzający, co spowoduje uruchomienie poduszki, a ta, jak wiadomo, wybucha z ogromną siłą. Bez zapiętych pasów bezpieczeństwa może to nieść za sobą przykre konsekwencje
  • kierownica. Na pozór wydaje się, że jeżeli jedziemy na wprost, to nie ma dla nas znaczenia sposób jej trzymania. Efekt? M.in. niedbałe pozostawienie na niej jednej ręki, i to w dowolnym miejscu. Z pewnością niejednokrotnie każdy z nas widział kierujących prowadzących auto w opisany sposób. Wspominaliśmy już, że za pośrednictwem kierownicy i rąk umieszczonych na niej w sposób prawidłowy, otrzymujemy bardzo ważne sygnały. Dlatego też należy trzymać kierownicę obiema rękami, nawet w trakcie jazdy bez planowanej zmiany kierunku. Dłonie powinny spoczywać, używając oznaczeń zegarowych, odpowiednio na godzinie dziewiątej (lewa ręka) oraz trzeciej (prawa ręka)
  • ubranie. Zimą nie może ono nas w jakikolwiek sposób ograniczać. To, w jakich butach prowadzimy pojazd, ma np. wpływ na szybkość, z jaką wciskamy hamulec. Możemy prowadzić w rękawiczkach, pod warunkiem że są one do tego przeznaczone. W innym wypadku mogą się nam ślizgać. Jazda w czapce i szaliku może ograniczać nam widok
  • opony zimowe. Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania naszego pojazdu do tego okresu. Jednym ze standardowych zabiegów jest zmiana opon z letnich na zimowe. W momencie gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza, wszyscy powinni poważnie zastanowić się nad ich zmianą
  • pamięć o tym, że nie jesteśmy sami na drodze. Miejmy do innych kierujących dużo szacunku i pamiętajmy, że to nie pojazd wpada w poślizg i traci panowanie, a jedynie kierująca nim osoba. To my decydujemy o wielu czynnikach w trakcie jazdy.