Upamiętnili zagładę dzieci w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau

Upamiętnili zagładę dzieci w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau
fot. ZSOiZ Uczniowie klasy 2 technikum ekonomicznego Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych zorganizowali „lekcję na żywo” przypominając potworności Holokaustu.
istotne.pl zsoiz bolesławiec, holokaust

W ramach organizowanych już od trzech lat przez polonistę Pawła Domzalskiego zajęć kampanii społecznej „Ja czytam!” w styczniu upamiętniono Dzień Pamięci Ofiar Holocaustu.

Uczniowie przygotowali scenariusz nietypowej lekcji dla swoich kolegów z technikum hotelarskiego. Zebrano odpowiednie materiały, przygotowano dekorację w postaci wydruków zdjęć ilustrujących zagładę dzieci w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau oraz plakaty związane z Holokaustem. Wydarzenie to zatytułowano: „Z otchłani”, które składało się z wierszy Stefanii Ney, Stanisława Balińskiego i Władysława Szlengela. Fragmenty wspomnień pochodziły z tomu „Getto warszawskie. Przewodnik po nieistniejącym mieście”. W tle odtwarzano muzykę Andre Ochodlo oraz Kroke Wschodnie.

Otwarcia spotkania dokonał Paweł Domzalski, który podkreślił, że nasza przeszłość naznaczona jest wieloma tragicznymi wydarzeniami. Nauczyciel przywołał pojęcie Holokaustu oraz to, iż nie dokonał się on w próżni społecznej, lecz na oczach całego świata. Jednostki i społeczeństwa, często wbrew własnej woli, zmuszone zostały do ustosunkowania się wobec tragedii Żydów, która tym samym stała się swoistym wyzwaniem dla człowieczeństwa. Los Żydów, chociaż zależał przede wszystkim od decyzji niemieckich nazistów, to także w pewnym stopniu był zależny od ludzi, którzy ich ratowali lub wydawali, ale również od tych, którzy się temu biernie przyglądali. Milczenie i zaniechanie działania często oznaczały przyzwolenie na zbrodnię. Dlatego, jak podkreślił wychowawca, cała ludzkość powinna poczuwać się do odpowiedzialności za zagładę. Chcąc uniknąć w przyszłości podobnych doświadczeń, należy poddać krytycznej analizie różnorodne postawy ludzi wobec Holokaustu. Pozwoli to lepiej zrozumieć problem odpowiedzialności za siebie i drugiego człowieka oraz poznać tkwiące w naturze ludzkiej możliwości i ograniczenia w sytuacji zagrożenia życia.

Dziękujemy młodzieży, że znalazła odwagę na zmierzenie się z tym bolesnym dla wielu z nas tematem. Jesteśmy pod ogromnym wrażeniem dojrzałości oraz wysokiej techniki lektorskiej.