84 złodziei w rękach sokistów

SOK-ista
fot. włodi/Wikimedia Commons Częste patrole na modernizowanych stacjach i liniach, wykorzystywanie nowoczesnych systemów monitoringu, fotopułapek, termo- i noktowizorów – Straż Ochrony Kolei wszechstronnie zabezpiecza linie objęte pracami.
istotne.pl 183 kradzież, kolej, pkp, straż ochrony kolei

Reklama

Gdy porównano dane z pierwszych 8 miesięcy 2016 i 2017 r., okazało się, że o 45% spadła liczba kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej. W ciągu doby około 300 patroli Straży Ochrony Kolei zwraca szczególną uwagę na tereny inwestycji. Pod nadzorem są m.in. roboty między Poznaniem a Warszawą, w Krakowie, miedzy Lublinem a Warszawą, Grodziskiem Mazowieckim a Warszawą, Krakowem a Katowicami czy Poznaniem a Szczecinem. Monitorowane są przejazdy i przejścia przez tory. SOK na bieżąco ścisłe współpracuje z policją przewoźnikami i dyspozyturą kolejową.

– Ochrona pieszych i zabezpieczenie inwestycji na torach to coraz większy obszar działań Straży Ochrony Kolei. Skuteczna praca jest możliwa dzięki dużej mobilności funkcjonariuszy i wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu. Aktywne działania SOK ograniczyły o 45% liczbę kradzieży i dewastacji infrastruktury kolejowej za osiem miesięcy 2017 r. w porównaniu do poprzedniego roku – powiedział Paweł Boczek, zastępca komendanta SOK-u.

Funkcjonariusze nie tylko monitorują zabezpieczenie terenu, ale też prowadzą akcje prewencyjne na rzecz bezpieczeństwa osób korzystających z kolei. Ograniczają nielegalne przechodzenie przez tory, także na szlakach, na których jeżdżą tylko pociągi i pojazdy techniczne wywożące i dowożące materiały i sprzęt. Przeprowadzone były dodatkowe akcje związane z początkiem roku szkolnego i przechodzeniem przez obszary kolejowe dzieci i młodzieży.

Nierozważne zachowanie pieszych może być zarówno przyczyną tragedii, jak i poważnych zmian w komunikacji tam, gdzie ruch odbywa się tylko po jednym torze, gdyż na sąsiednim trwają prace. Wstrzymanie ruchu przez wypadek to opóźnienia pociągów i duże koszty społeczne.

Od stycznia do września funkcjonariusze ujęli 84 złodziei infrastruktury i skontrolowali setki punktów skupu złomu. Skuteczne zabezpieczenie modernizowanych miejsc jest możliwe dzięki wykorzystaniu nowoczesnego sprzętu. Funkcjonariusze korzystają z mobilnych centrów monitoringu, czyli specjalnych wozów operacyjnych z kamerami do obserwacji terenu w dzień i w nocy. Patrole piesze korzystają ze specjalnie szkolonych psów. W nocy funkcjonariusze wykorzystują nowoczesne termo- i noktowizory. Rozstawione na głównych szlakach fotopułapki informują najbliższy patrol o osobach postronnych na terenie kolejowym.

Przykłady:

  • 12 września w stacji Tarnowskie Góry funkcjonariusze SOK ujęli dwóch sprawców kradzieży sieci trakcyjnej z narzędziami do cięcia metalu. Odzyskali ponad 500 m przewodów elektrycznych.
  •  5 września, dzięki wykorzystaniu fotopułapek, pięć osób zostało schwytanych na gorącym uczynku, gdy cięli palnikami tory kolejowe na nieczynnej linii Ostrołęka–Szczytno.
  • 2 września w pobliżu stacji Warszawa Wschodnia Towarowa funkcjonariusze SOK ujęli na gorącym uczynku 2 sprawców kradzieży kabli zasilających semafory.

Straż Ochrony Kolei w tym roku odzyskała mienie kolejowe o wartości 65 tysięcy złotych. Patrole codziennie chronią infrastrukturę przed dewastacją, co przekłada się za sprawne i bezpieczne kursowanie pociągów.

Reklama