Jak sprytnie nie przepłacać na prowadzeniu firmy?

Jak sprytnie nie przepłacać na prowadzeniu firmy?
fot. asarto.pl Sposobem na zmniejszenie ryzyka ewentualnych problemów finansowych jest dokonywanie wydatków stałych w sposób oszczędny i zracjonalizowany.
istotne.pl pieniądze, firma, asarto.pl

Nie ma jednej uniwersalnej metody na prowadzenie przedsiębiorstwa, która eliminowałaby wszelkie ryzyko i przynosiłaby właścicielowi same zyski. Umiejętne zarządzanie firmą to nie lada sztuka, zwłaszcza gdy istnieje wysoka konkurencja w branży, w której się działa. Jak można to zrobić?

Wedle stawu grobla, czyli określenie własnych możliwości i potrzeb

Precyzyjne określanie potrzeb i możliwości ich realizacji stanowi podstawę skutecznego koordynowania prowadzoną działalnością gospodarczą. Jest to ogólna zasada, której powinno się podporządkowywać wszelkie decyzje związane z wydatkowaniem środków – bez względu na to, czego mają dotyczyć. Każdy przedsiębiorca powinien zatem:

  • znać cel i możliwości jego realizacji
  • na bieżąco, tj. w praktyce weryfikować własne oczekiwania
  • zwracać uwagę na detale i krytycznie porównywać korzyści z kosztami
  • myśleć dwukierunkowo: indukcyjnie i dedukcyjnie
  • być aktywnym w działaniu – zwłaszcza że to działanie we własnej sprawie!

Choć powyższe sugestie mogą wydawać się trywialne, sprawdzają się w sposób nieoceniony, jeśli chodzi o optymalizację kosztów prowadzenia firmy.

Sprzęt i oprogramowanie

Posiadanie odpowiedniego wyposażenia jest fundamentem efektywności firmy. Obecnie niemal żadne przedsiębiorstwo nie jest w stanie obejść się bez sprzętu i oprogramowania biurowego. Urządzenia bywają bardzo drogie, podobnie jak licencje na pakiety np. do profesjonalnego zarządzania księgowością. Powraca zatem pytanie o rzeczywiste potrzeby firmy – nie należy zbytnio ciąć wydatków, ale też zupełnie zbędne jest lokowanie kapitału w narzędzia, które do niczego nie przydadzą się nam. Podobnie zresztą jest z materiałami eksploatacyjnymi, np. do drukarek (tusze, tonery). Wciąż wielu przedsiębiorców inwestuje w produkty licencjonowane przez OEM (Original Equipment Manufacturer), płacąc za nie nieprzyzwoicie dużo, podczas gdy dostępne na rynku zamienniki są tańsze nawet o kilkaset złotych, a co więcej – tak samo lub wręcz bardziej wydajne. Realne korzyści można obliczyć choćby za pomocą prostego kalkulatora zyskowności (zob. http://www.asarto.pl/).

Optymalizacja kosztów usług zewnętrznych

Prowadzenie działalności gospodarczej rzadko może obejść się bez korzystania z usług zewnętrznych. Chodzi tu o bardzo szeroki zakres, począwszy od ubezpieczenia, aż do opracowania i wydruku materiałów promocyjnych. Tak jak w przypadku nabywania sprzętu czy materiałów, dobrze jest śledzić bieżące oferty nie tylko firm, z którymi się współpracuje, ale także tych konkurencyjnych. Wielu właścicieli przedsiębiorstw zapomina o możliwości aktualizacji warunków świadczenia usług, przez co ponoszą oni zbędne koszty. Najczęściej występującym przykładem są oczywiście dostęp do sieci i telefonia. Świadczeniodawcy rzadko kiedy informują o możliwości takiego obniżenia cen, które działałoby z korzyścią tylko dla jednej strony – klienta. Warto o tym pamiętać.

(iza)