Wodociągowa woda: pij, jest czysta i zdrowa!

Wodociągowa woda: pij, jest czysta i zdrowa!
fot. Gerard Augustyn Bożena Regulska-Ilow, Kierownik Zakładu Dietetyki na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu, poleca picie wody z bolesławieckich wodociągów.
istotne.pl woda, pwik, józef król

Ile wody dziennie potrzebuje nasz organizm?

Bożena Regulska-Ilow: – Z bilansu wynika, że dla mężczyzny to 3 litry 700 ml. Osoby, które intensywnie ćwiczą, uprawiają jakąś dyscyplinę sportową, potrzebują więcej wody. Średnio jednak powinniśmy wypijać półtora litra wody dziennie. Resztę wody uzyskamy z produktów stałych: warzyw i owoców, bo większość ma 90% wody w masie i jest istotnym jej źródłem.

Po co uzupełniamy, zaopatrujemy, organizm w wodę?

Podczas procesów metabolicznych powstaje mniej wody niż potrzeba do różnych procesów w organizmie na przykład do wchłaniania. Szczególnie duże zapotrzebowanie na wodę występuje, gdy nasza dieta jest wysokobiałkowa. W diecie Polaków jest dwa razy za dużo białka. W związku z tym do wydalania takiej ilości produktów przemiany białka, potrzeba więcej wody. Dlatego musimy jej więcej dostarczać.

W jakiej postaci należy przyjmować wodę?

Dzieci i dorośli powinni 70% wody dostarczać organizmowi pijąc nisko mineralizowaną wodę, dostosowaną do codziennego używania. Zapotrzebowanie na wodę wysoko mineralizowaną występuje jedynie w określonych sytuacjach, jak rekonwalescencja lub uprawianie zawodowo sportu. Też w grupie nastolatków zapotrzebowanie na wodę wysoko mineralizowaną jest wysokie, ale sięgać trzeba po nią tylko od czasu do czasu. Do stałego użytku należy stosować wodę źródlaną, czy wodociągową. Gotowana czy nie, to już jak kto woli.

Jak należy wodę pić?

Aby woda się dobrze wchłaniała, trzeba ją pić małymi łykami. Należy zawsze mieć pod ręką wodę. Małe dzieci i osoby starsze, po 65 roku życia, nie odczuwają silnego pragnienia. W związku z tym, trzeba przypominać im, by pili regularnie.

Jakie są objawy odwodnienia?

To znużenie, brak apetytu, zmniejszenie aktywności psychicznej i fizycznej. Można te objawy odczuwać już na poziomie 2-3 % odwodnienia. Tylko osoby trenujące sport od lat mają wyższą tolerancje na braki wody w organizmie.

Jaka jest różnica między dobrą wodą kranową, a wodą mineralną butelkowaną?

Woda źródlana i wody podziemne muszą mieć mineralizacje od 500 do 1500 miligramów minerałów w litrze. Kranówka (woda z wodociągów)Woda wodociągowa pozyskiwana ze studni głębinowych jest nisko zmineralizowana ma parametry wody źródlanej i jest jak najbardziej przystosowane do stałego spożycia. Taka woda jest ważna dla bardzo małych dzieci do 12 miesięcy, które już spożywają kaszki, albo piją mleko w proszku. Dla nich właśnie najodpowiedniejszą wodą jest woda źródlana lub wodociągowa. Nie można obciążać nerek dziecka wodą mineralną wysoko mineralizowaną wodą. W mleku kobiecym jest odpowiednia ilość nie ma za dużo minerałów, dlatego mleko krowie dla małych dzieci jest kilkukrotnie rozcieńczane. Podobnie jest z osobami starszymi. Dla wszystkich zalecam by 70% napojów stanowiła woda, nawet soki należy nią rozcieńczać, bo nie ma wtedy tylu kwasów w ustach, które rozpuszczają szkliwo. Natomiast należy uważać z piciem wody średnio i wysoko zmineralizowanych. Nie może to być ciągłe spożycie, szczególnie picie wód wysoko zmineralizowanych o zawartości powyżej 1500 mg składników mineralnych na litr powinno być po kontrolą lekarza.

Jak Pani ocenia wodę w Bolesławcu?

Pan prezes Józef Król poinformował mnie, że to woda z podziemnych źródeł jest o odpowiedniej czystości mikrobiologicznej i odpowiednim składzie. Takie parametry ma woda źródlana nisko zmineralizowana, można powiedzieć że nie ma różnic między nimi i można spokojnie pić wodę z kranu. W szkołach powinien być nieograniczony i bezpłatny dostęp do wody. Bo to niezbędny składnik diety. Należy wyrabiać nawyk, że wodę należy pić i jest ona nam niezbędna.

(Fragmenty rozmowy prezesa PWiK oraz Azart Sat)