Marek Karewicz na Bluesie nad Bobrem

Marek Karewicz na Bluesie nad Bobrem
fot. Grażyna Hanaf Fotografował Stana Getza, Milesa Davisa, Komedę i Sonny Collinsa. Nie złapał w kadrze jedynie Luisa Armstronga, bo pieczętował pupę aktorki z „Pociągów pod specjalnym nadzorem”.
istotne.pl spotkanie, blues, karewicz

Marek Karewicz urodził się w 1938 roku w Warszawie. Artysta fotografik specjalizował się w zdjęciach muzyków jazzowych i rockowych, był też dziennikarzem muzycznym, telewizyjnym, prezenterem muzyki jazzowej i animatorem jazzu w młodzieżowych klubach w warszawie (min. w klubie Hybrydy).

Na Blues nad Bobrem zaprosił go Jerzy Pietrzak i to on poprowadził spotkanie z Karewiczem – postacią malowniczą i niezwykłą. Autor muzycznych fotografii otwierał wernisaż swoich prac, wyeksponowanych na banerach na dziedzińcu Zamku Kliczków.

Fotografik ze swadą opowiadał o największych światowych muzykach, których poznał osobiście. Mniej mówił o swoim warsztacie. Ważne dla wszystkich, którzy fotografią się zajmują na pewno są dwie informacje.

– Obiektyw kocha wszystkich – powiedział na spotkaniu Karewicz. – To fotografik robi zdjęcie, jeśli wychodzi złe, to tylko informacja o jego umiejętnościach. Do każdej sesji przygotowywałem się dokładnie, znałem utwory każdego z moich modeli, poznawałem też tych muzyków osobiście – dodał autor zdjęcia Milesa Davisa, które muzyk wybrał, by reklamowało go na wieżowcu w Nowym Yorku.

Karewicz zapytany, kogo nigdy nie sfotografował i bardzo tego żałuje, opowiedział historię, jak w 1968 roku wybrał się specjalnie na koncert Luisa Armstronga do Pragi. Ale na koncert nie dotarł. Przed wydarzeniem poszedł na jednego do baru. Tam spotkał aktorkę Jitkę Bendovą, znaną z erotycznej sceny z pieczątkami z filmu „Pociągi pod specjalnym nadzorem”.

– Powiedziałem jej, że mam w pokoju ciekawą kolekcję płyt i Armstronga nie sfotografowałem, a jego album z 1956 roku „Ella and Louis” uważam za płytę doskonałą – zakończył anegdotkę Karewicz.

(informacja: Grażyna Hanaf)