Bolesławieccy policjanci niedawno przyjęli zgłoszenie od mieszkanki gminy Warta Bolesławiecka. Nieznany sprawca włamał się na jej konto bankowe i ukradł pieniądze. Kobieta wyjaśniła, że podczas logowania się na stronie pojawił się komunikat o konieczności zainstalowania certyfikatu bezpieczeństwa i podania numeru telefonu. Mieszkanka naszego powiatu postąpiła zgodnie z komunikatem. Dane zostały wykorzystane przez złodzieja.
Policja przypomina o podstawowych zasadach bezpieczeństwa podczas korzystania z bankowości elektronicznej:
- nie loguj się do serwisów transakcyjnych w miejscach publicznie dostępnych, takich jak kafejki internetowe
- chroń swój numer klienta i hasło
- nie podawaj kodów jednorazowych, loginu i hasła oraz numeru telefonu na nieznanych Ci stronach
- nie otwieraj załączników przesłanych pocztą elektroniczną lub poprzez komunikatory internetowe od nieznanych osób
- sprawdzaj datę ostatniego logowania do systemu
- loguj się wyłącznie na stronie wskazanej przez Twój bank, przed zalogowaniem zawsze sprawdź, czy połączenie jest szyfrowane (adres strony zaczyna się wtedy od https) oraz czy w przeglądarce jest widoczny symbol kłódki
- nie używaj do logowania adresu ani linku otrzymanego przez e-mail lub komunikator internetowy. Bank nigdy nie wysyła takich wiadomości. Tego typu korespondencję należy traktować jako próbę oszustwa polegającego na wyłudzeniu poufnych danych przez osoby podszywające się pod instytucję finansową
- jeżeli do autoryzacji operacji w serwisie internetowym używasz kodów SMS, zawsze sprawdzaj, czy wiadomość SMS z kodem autoryzacyjnym jest zgodna z wykonywaną przez Ciebie operacją. Zwróć szczególną uwagę na numer rachunku i kwotę operacji
- jeśli korzystasz z tokena sprzętowego, pamiętaj, aby nigdy nie podawać numeru seryjnego urządzenia, numeru PIN oraz kodów generowanych przez token osobom nieuprawnionym. Bank nigdy nie wysyła wiadomości e-mail z prośbą o podanie tych informacji oraz nigdy nie prosi o wprowadzenie ich na stronie do logowania
- podczas kontaktów telefonicznych bank nigdy nie prosi o podanie numeru PIN
- podczas logowania bank nigdy nie prosi o podanie kodów oraz o przesłanie takich danych pocztą elektroniczną
- pamiętaj, aby bezpiecznie wylogować się z serwisu bankowości elektronicznej. W pierwszej kolejności kliknij na przycisk „Wyloguj się”, a dopiero później zamknij okno przeglądarki internetowej.
(informacja: KPP Bolesławiec/ii)