Dawna kolej bolesławiecka. Część pierwsza

Dawna kolej bolesławiecka. Część pierwsza
fot. Wratislaviae Amici W kolejnej odsłonie naszego cosobotniego cyklu prezentujemy dawną kolej bolesławiecką.
istotne.pl historia, sebastian zielonka, kolej

Bolesławiec na początku XX w. został połączony z mniejszymi miejscowościami powiatu linią kolejową. Było to uzupełnienie państwowej kolei, która została zbudowana w naszym mieście w połowie XIX w. W 1906 r. powstało połączenie z dworca Bolesławiec Wschód do Nowej Wsi Grodziskiej, a w 1913 r. – do Modły.

Na początku 1912 r. zrodziła się idea budowy połączenia kolejowego z Bolesławca do Modły. Początek trasy rozpoczynał się na dworcu w Bolesławcu Wschodnim, następnie biegł poprzez Chościszowice, Kraśnik Dolny, Dąbrowę Bolesławiecką, Golnice, Trzebień, Karczmarkę, Borówki, Grodzanowice, Gromadkę do stacji docelowej w Modle.

Uroczyste otwarcie linii nastąpiło 20 grudnia 1913 r. Ciekawostką jest to, że linia w Trzebieniu skręcała o 90 stopni w kierunku Modły. Było to dość nietypowe rozwiązanie, ponieważ większość dróg kolejowych jest ułożona w linii prostej. Wpływ na taki wybór szlaku miały względy lokalizacyjne i niezrealizowany projekt budowy połączenia kolejowego z Trzebienia do Szprotawy. Łączna długość linii wynosiła 31 km 200 metrów. Głównym założeniem przedsięwzięcia były: transport towarów, drewna z rozległych lasów i przewóz osób.

Początkowo przedsięwzięcie nie przynosiło zbyt dużych zysków, ale w latach 20., na skutek rozwoju przemysłu w Bolesławcu, wzrosło zapotrzebowanie na pracowników, a to wpłynęło na wzrost pasażerów korzystających z przewozów.

Linia w okresie II wojny światowej nie ucierpiała znacząco. W 1945 r. została przejęta przez PKP. Do 1961 r. odbywał się regularny ruch pasażerski na trasie, a do końca XX w. się ruch towarowy. Obecnie szlak kolejowy nie istnieje, a my możemy podziwiać architekturę i świetność dawnych dworców na zachowanych kartach pocztowych.

Stacja kolejowa w dawnym dworcu wschodnim w latach 20. XX w.Stacja kolejowa w dawnym dworcu wschodnim w latach 20. XX w.fot. Wratislaviae Amici
Po prawej stronie: lokomotywa kursująca na trasiePo prawej stronie: lokomotywa kursująca na trasiefot. zbiory prywatne
Przystanek stacji kolejowej w GolnicachPrzystanek stacji kolejowej w Golnicachfot. Wratislaviae Amici
W prawej dolnej części fotografii: stacja w TrzebieniuW prawej dolnej części fotografii: stacja w Trzebieniufot. Wratislaviae Amici
Stacja kolejowa w GromadceStacja kolejowa w Gromadcefot. Wratislaviae Amici
Rozkład kolejowy na trasie Bolesławiec – Modła w latach 50.Rozkład kolejowy na trasie Bolesławiec – Modła w latach 50.fot. Archiwum Kolei we Wrocławiu

Sebastian Zielonka – historyk, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizacja: archiwistyka i dokumentalistyka konserwatorska. Interesuje się historią regionu i życia społecznego Europejczyków w XX w.. W wolnym czasie podróżuje.