PKP: niebezpiecznie na przejazdach, bo… niecierpliwi kierowcy niszczą rogatki

Samochód
fot. PKP PLK Monitoring na przejazdach pokazuje, że nawet sygnalizacja i rogatki nie powstrzymują kierowców przed ryzykiem. Powodują oni 98 proc. wypadków.
istotne.pl 183 policja, wypadek, kolej, pkp

Reklama

W 2017 r. aż 24 wypadki były na przejazdach z sygnalizacją i rogatkami. Ignorowanie czerwonego światła i rogatek to jedne najczęstszych przyczyn zdarzeń na skrzyżowaniu toru i drogi. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają zabezpieczenia i apelują o rozwagę.

W Polsce z roku na tok rośnie liczba przejazdów wyposażonych w monitoring i sygnalizację. Obecnie na 1200 lokalizacjach jest monitoring, a inwestycje PLK na liniach kolejowych wprowadzają kamery na kolejne skrzyżowania. Monitoring pozwala zwiększyć poziom zabezpieczeń. Rejestruje również zachowania kierowców. Te negatywne i grożące bezpieczeństwu trafiają w formie powiadomień na policję. Tylko w zeszłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały blisko 1000 zgłoszeń.

W 2018 r., na 53 zdarzenia na przejazdach kolejowo-drogowych, 6 wypadków było na przejazdach wyposażonych w sygnalizację i rogatki. To ponad 10 proc. wszystkich zdarzeń na przejazdach.

– Od 12 lat prowadzimy kampanię „Bezpieczny przejazd – Szlaban na ryzyko!”. W ramach tych działań pokazujemy m.in. filmy z niewłaściwymi zachowaniami kierowców na przejazdach. Trafiają one do instruktorów nauki jazdy i kursantów ośrodków szkolenia kierowców. Chcemy przez wskazanie błędów uczyć i eliminować najczęstsze przyczyny wypadków: brawurę, ryzyko, pośpiech, lekceważenie przepisów ruchu drogowego – mówi Marek Olkiewicz, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

98% zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych w zeszłym roku spowodowali nieostrożni kierowcy. W Małopolsce na przejeździe kolejowo-drogowym niedaleko miejscowości Piwniczna-Zdrój kamery tylko w 3 tygodnie zarejestrowały 4 przypadki wyłamania rogatek. Opublikowany w mediach społecznościowych film pokazuje, jak kierowcy łamią przepisy i mimo włączonych sygnalizatorów decydują się na ryzykowne przekroczenie torów. (Można go obejrzeć powyżej).

Kierowcy przez brawurę dewastują urządzenia odpowiadające za bezpieczeństwo. Takie przypadki to nie tylko zagrożenie życia pasażerów samochodów, ale także podróżnych w pociągach. To również opóźnione pociągi i utrudnienia w ruchu kolejowym.

Aby ograniczyć negatywne zachowania kierowców i pieszych, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od 2005 r. prowadzą Kampanię „Bezpieczny Przejazd – Szlaban na ryzyko!”. To tysiące apeli o bezpieczeństwo, edukacja, nauka, szkolenia, seminaria, analiza wypadków samochodów z pociągiem. Adresatami tych działań są kierowcy, instruktorzy nauki jazdy i piesi – osoby w różnym wieku: dzieci, młodzież i dorośli.

PKP PLK w ramach Krajowego Programu Kolejowego realizują projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami”, który w I etapie obejmuje przebudowę 182 przejazdów kolejowo-drogowych w całej Polsce. Projekt będzie realizowany do 2019 roku. II etap koncentruje się na budowie nowych skrzyżowań bezkolizyjnych. Łącznie na projekt przewidziano 400 mln zł. Jest współfinansowany z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie podwyższają również poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych w całej Polsce. W latach 2013–2017 wyremontowanych zostało ponad 1900 przejazdów, między innymi na liniach z Warszawy do Czachówka i z Warszawy do Białegostoku. Kolejne prace na skrzyżowaniach torów z drogami będą m.in. na linii do Lublina, do Radomia i do Białegostoku. Powstaną także skrzyżowania bezkolizyjne w Pruszkowie, Sulejówku, Wesołej, a w Warszawie przy Karczunkowskiej i Chełmżyńskiej.

Reklama