Dopalacze kradną życie! Bawcie się bezpiecznie!

Dopalacze kradną życie! Bawcie się bezpiecznie!
fot. śląska.policja.pl Główny Inspektor Sanitarny i KGP ostrzegają: dopalacze kradną życie!
istotne.pl policja, zdrowie, dopalacz

Policja:

Apelujemy do osób, które mogą mieć kontakt z dopalaczami, aby pamiętały, że jest to trucizna i każde jej zażycie wiąże się z poważnym ryzykiem dla zdrowia, a nawet życia. Dbając o bezpieczeństwo naszych bliskich i przyjaciół, nie pozwólmy im przyjmować substancji, których pochodzenia i składu nie znają.

Reagujmy i sami stanowczo odmawiajmy, gdy ktoś namawia nas na dopalacze. Nigdy nie wiemy, jak organizm ludzki zachowa się po zażyciu nawet najmniejszej dawki takiej substancji chemicznej.

Jeżeli ktokolwiek z Państwa podejrzewa, że ma do czynienia z osobą pod wpływem dopalaczy, powinien natychmiast wezwać pomoc lekarską oraz o sytuacji powiadomić policję.

Ile zatruć dopalaczami?

Z danych posiadanych przez Główny Inspektorat Sanitarny wynika, że w Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć z powodu śmiertelnie niebezpiecznych syntetycznych opioidów i innych narkotyków syntetycznych nowej generacji.

Mundurowi:

Apelujemy do osób, które zetkną się z osobą pod wpływem substancji psychoaktywnej, o bezzwłoczne poinformowanie o tym fakcie służb medycznych i Policji.

Apelujemy także, aby zabawa sylwestrowa i przywitanie Nowego Roku nie wiązały się z ryzykiem używania tego typu substancji.

Przypominamy, że dopalacze to poważne zagrożenie nie tylko dla zdrowia, ale i życia! To substancje działające na ośrodkowy układ nerwowy, wpływające negatywnie na pracę mózgu. Mają postać tabletek, proszków, mieszanin ziół, suszu, kadzidełek, czy naklejek tzw. tatuaży. Sprzedawane są w sklepach lub przez Internet pod nazwą artykułów kolekcjonerskich, często z umieszczonym komunikatem „Produkt nie do spożycia”. Niebezpieczeństwo ich zażywania wynika z faktu, że ich skład chemiczny nie jest znany, może podlegać wahaniom i modyfikacjom. Nigdy nie wiadomo, jak po ich zażyciu zareaguje konkretny organizm.

Na co rodzic/opiekun powinien zwrócić uwagę?

  • wygląd oczu (zaczerwienione spojówki lub brzegi powiek, łzawienie, opadnięcie powieki, nadmierne rozszerzenie lub zwężenie źrenic, powolna reakcja źrenic na światło, oczopląs przy wpatrywaniu się w stały punkt)
  • złe samopoczucie, brak chęci do życia, depresja
  • stany euforyczne, gadatliwość, a następnie otępienie i apatia
  • zmiana nawyków żywieniowych – brak apetytu lub objadanie się
  • kłopoty w szkole, wagary, pogorszenie ocen
  • próby wyłudzania lub podbieranie pieniędzy na nieokreślone wydatki
  • nieuzasadnione ataki złości, agresji
  • wychodzenie z domu na krótko, poprzedzone dzwonkiem domofonu lub telefonem od nieznanej osoby
  • wprowadzenie do słownictwa nowych zwrotów, często niezrozumiałych dla dorosłych, tzw. slangu narkotykowego
  • pojawienie się w domu nowych akcesoriów typu: lufki, sreberka, małe woreczki z zamknięciem strunowym, tzw. dilerki, itp.
  • zmiana zapachu ciała.

Jakie są najczęstsze skutki zażywania dopalaczy?

  • bóle głowy, migrena
  • kołatanie serca (przyspieszone tętno często sięgające 200), duszności, ból w klatce piersiowej
  • agresja, zaburzenia koordynacji ruchowej, drżenie rąk
  • nudności, wymioty, biegunka
  • zmęczenie, osłabienie, brak zdolności koncentracji
  • reakcje alergiczne
  • myśli samobójcze, omamy
  • napady leku, halucynacje
  • nadmierna wrażliwość na dźwięki i światło.

Gdzie szukać pomocy?

  • 800 060 800 – Infolinia Głównego Inspektora Sanitarnego
  • 116 111 – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
  • 800 100 100 – Telefon dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci
  • 800 12 12 12 – Dziecięcy telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka.

Pamiętajmy: Nie warto ryzykować własnego zdrowia i życia – nawet najmniejsza dawka dopalacza może okazać się śmiertelna!