A4 coraz bardziej zatłoczona. Będzie przebudowa czy nowa autostrada?

Kolejka samochodów na autostradzie a4
fot. MZ Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji dotyczącej rozwiązania problemu coraz większego ruchu na autostradzie.
istotne.pl 4 a4, autostrada

Reklama

O tym, że ruch na autostradzie A4 jest coraz większy i właściwie nie ma dnia, żeby nie doszło tam do wypadku czy kolizji, nikomu przypominać nie trzeba. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wyłonienie firmy, która opracuje warianty rozwiązania problemu coraz bardziej zatłoczonego odcinka Krzyżowa – Wrocław.

Przeanalizowane zostaną minimum trzy warianty rozwiązań:

Wariant 1 – Rozbudowa istniejącej autostrady A4 w następujący sposób: budowa jednej jezdni (3 pasy ruchu + pas awaryjny) równolegle do istniejącej A4, po wcześniejszej przebudowie węzłów i budowie nowych obiektów inżynierskich, następnie przełożenie ruchu na wybudowaną nitkę, rozbiórka starej nawierzchni i budowa drugiej nitki (3 pasy ruchu + pas awaryjny);

Wariant 2 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy (z uwzględnieniem budowanej S3) i rozbudowa A4 po śladzie na odc. Legnica – Krzyżowa (zgodnie z wariantem 1). Na istniejącym ciągu A4 (na długości odcinka, który byłby zastąpiony nowym przebiegiem) przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych;

Wariant 3 – budowa A4 w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową od np. węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa, a na istniejącym ciągu A4 przeanalizowanie wyburzenia obiektów inżynierskich i budowa skrzyżowań jednopoziomowych.

Pytań jest dużo. Na przykład czy modernizacja istniejącej autostrady, wyburzanie i budowa nowych obiektów (węzłów, przejazdów itd.) nie będzie bardziej kosztowna niż zbudowanie zupełnie nowej drogi. I czy w ogóle budowa nowej A4 jest w ogóle możliwa z uwagi na wymogi ekologiczne (siedliska zwierząt pod ochroną itp.).

Reklama