Uwaga na strony udające pośredników szybkich płatności

Uwaga na strony udające pośredników szybkich płatności
fot. www.sxc.hu (sqback) Problem jest poważny – tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców.
istotne.pl policja, internet, oszust

Robisz zakupy w sieci? Uważaj!

Przestępcy podszywają się pod serwisy oferujące szybkie przelewy (np. Dotpay, PayU czy Przelewy24). Podstawione strony przestępców wyłudzają loginy i hasła do bankowości internetowej oraz kody autoryzacyjne zatwierdzające przelewy. Ofiary ataków, które nie zachowają ostrożności, mogą stracić swoje oszczędności.

Jak poważny jest to problem?

Tylko w marcu odnotowano ponad 100 różnych stron udających pośredników płatności, używanych przez przestępców. Nieświadomi konsumenci, ujawniając swoją tożsamość przestępcom, mogą doprowadzić do wykorzystania jej do zawarcia w ich imieniu umów, a co za tym idzie – np. zaciągnięcia zobowiązań finansowych.

Przestępcy używają różnych sposobów, by ściągnąć ofiary na fałszywe strony. Użytkownicy mogą być do nich kierowani przez linki w SMS-ach, komunikatorach internetowych lub poprzez fałszywe sklepy internetowe.

Jak nie zostać ofiarą przestępców?

  • uważaj na wszystkie wiadomości o konieczności zapłaty lub dopłaty drobnych kwot (np. 0,76 PLN) zawierające link do strony udającej pośrednika płatności. Przed wykonaniem przelewu skontaktuj się z firmą, która figuruje jako nadawca wiadomości (np. operator telekomunikacyjny, sklep czy serwis internetowy)
  • jeśli strona prosi o login i hasło do bankowości internetowej, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres internetowy zgadza się z adresem strony Twojego banku. Jeśli adres jest inny niż zwykle, nie loguj się na tej stronie ani nie podawaj tam swoich danych. I powiadom o tym swój bank
  • zawsze czytaj uważnie treść każdego SMS-a z kodem autoryzacyjnym od swojego banku. Jeśli twój bank to umożliwia, zamień SMS-y na autoryzację za pośrednictwem aplikacji mobilnej
  • jeśli podejrzewasz, że jesteś ofiarą internetowego oszustwa, zgłoś to jak najszybciej do swojego banku, a następnie zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL (pod adresem https://incydent.cert.pl/) oraz najbliższej jednostce policji. Wskazane poniżej instytucje przekażą Ci informacje na temat kolejnych działań.

Masz też prawo złożyć reklamację do swojego banku. Szczegóły na stronie Komendy Głównej Policji.