Pociągiem elektrycznym do Zgorzelca. Będzie szybciej i bezpieczniej

Pociągiem elektrycznym do Zgorzelca. Będzie szybciej i bezpieczniej
fot. freeimages.com (John Nyberg) We wrześniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły elektryfikację linii kolejowej z Węglińca do Zgorzelca.
istotne.pl inwestycja, kolej, pkp, zgorzelec, pkp plk

To ostatni odcinek na międzynarodowej trasie od Przemyśla, z którego nie mogły korzystać pociągi elektryczne. Po zakończeniu prac o wartości 70 mln zł zwiększą się możliwości podróży i poprawią warunki przewozu towarów.

W 2020 r. pociągi pojadą do Zgorzelca bez konieczności zmiany w Węglińcu lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Zakończyło się już projektowanie i od września ruszyły prace na ok. 30-km trasie. (Rozpoczęły się na odcinku Węgliniec – Pieńsk, a później kontynuowane będą z Pieńska do Jędrzychowic).

Wykonawca korzysta ze zgromadzonych wcześniej materiałów. W Pieńsku są betonowe i metalowe elementy konstrukcji, niezbędne do rozwieszenia sieci trakcyjnej. Prace nie spowodują przerwy w ruchu. Pociągi będą kursowały jednym z dwóch torów.

W ramach projektu – oprócz ustawienia konstrukcji i rozwieszenia sieci – zostaną wybudowane dwie podstacje trakcyjne w Pieńsku i Zgorzelcu. Ich zadaniem będzie zapewnienie odpowiedniego zasilania dla elektryfikowanej linii.

Ile będzie kosztować elektryfikacja?

Linia Węgliniec – Zgorzelec jest ostatnim niezelektryfikowanym odcinkiem na magistrali kolejowej E 30 od Przemyśla przez Rzeszów, Kraków, Opole, Wrocław. Wartość projektu „Elektryfikacja linii kolejowych nr 274, 278 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec” wynosi 70 mln zł, w tym 59,5 mln zł stanowi dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

Co to da?

Po zakończeniu prac zwiększona zostanie przepustowość linii. Lepsze będą warunki dla przewozów pasażerskich, zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym.

Zyska też ruch towarowy – przewozy ładunków staną się sprawniejsze i szybsze, a tym samym bardziej konkurencyjne względem przewozów drogowych. Więcej ładunków przewożonych koleją odciąży trasy samochodowe, poprawiając bezpieczeństwo na drogach.