Przedsiębiorcy rozmawiali o przyszłości ceramiki

Przedsiębiorcy rozmawiali o przyszłości ceramiki
fot. B.org Podczas spotkania w Piwnicy Paryskiej dyskutowano o kierunkach rozwoju ceramiki bolesławieckiej i o tym, jak sprawić, by stała się sztuką regionalną.
istotne.pl ceramika, konferencja, piwnica paryska

W konferencji poświęconej kierunkom rozwoju bolesławieckiej ceramiki, która odbyła się w piątek 28 listopada w Piwnicy Paryskiej, uczestniczyli m.in. przedsiębiorcy oraz przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego i Akademii Górniczo-Hutniczej. Dyskutowano o tym, jak sprawić, by bolesławiecka ceramika stała się sztuką regionalną.

„To spotkanie uświadomiło nam potrzebę powiązań pomiędzy firmami” mówi Paweł Zwierz, współwłaściciel Fabryki Naczyń Kamionkowych „Manufaktura”. „W dobie globalizmu to jedyna szansa na utrzymanie tendencji do sprzedaży wyrobów regionalnych”. Zdaniem Zwierza, może to się wiązać ze zmniejszeniem sprzedaży. „Produkcja masowa doprowadza do tego, że wyroby stają się mniej unikalne” tłumaczy współwłaściciel „Manufaktury”. Bolesławieckie firmy chcą postawić na jakość.

Jednym ze sposobów przeciwdziałania skutkom światowego kryzysu gospodarczego ma być klaster ceramiczno-turystyczny (w skład sekcji ceramicznej weszły jak dotąd cztery firmy). „Trzeba wdrażać nowe strategie promocji produktów” zaznacza Paweł Zwierz. „Miejmy nadzieję, że duzi gracze ceramiki bolesławieckiej również wejdą w tę kooperację. Czekają nas trudne czasy, ale myślę, że wspólnie możemy temu podołać” dodaje.

Podobnego zdania jest Irena Lech z firmy Fortitudo z Lądka-Zdroju. „Firmy mogą sobie pomóc, podobnie jak rzemieślnicy zrzeszeni w cechach” podkreśla. – „Możemy wspólnie organizować różne wystawy, wspólnie promować swoje produkty”. Jej zdaniem, taka współpraca może szybko przynieść efekty.

„Powinniśmy zbudować wspólną strategię marketingową dla tej inicjatywy. Doprowadzić do tego, by ceramika bolesławiecka stała się sztuką regionalną” mówi Bogdan Kępka, współorganizator konferencji. Według Kępki, można tego dokonać poprzez usprawnienie działań promocyjnych i stworzenie harmonogramu wystaw na rynkach krajowych i zagranicznych. „Ceramika powinna promować turystykę i odwrotnie” dodaje współorganizator spotkania.

„Myślę, że branża ceramiczna ma szansę” zaznacza Małgorzata Chalabala z Dolnośląskiej Agencji Współpracy Gospodarczej, współorganizującej konferencję w Piwnicy Paryskiej. – „Jeśli ceramikom uda się wspólnie realizować projekty, coś z tego może wyjść”.

fot. Marcin Zabawa

(informacja GA)