Poradnie bez kontraktów, pacjenci bez opieki

Poradnie bez kontraktów, pacjenci bez opieki
fot. www.sxc.hu Na całym Dolnym Śląsku pacjenci mają problem z dostaniem się do poradni specjalistycznych. Ponad tysiąc placówek nie podpisało kontraktów z NFZ.
istotne.pl szpital, nfz, lekarz, kontrakt

„Wrocławski oddział Narodowego Funduszu Zdrowia odrzucił naszą ofertę, którą złożyliśmy 17 listopada” mówi portalowi IstotneInformacje.pl Krzysztof Kiełkowicz. Lekarz prowadzi jedyną poradnię kardiologiczną w powiecie bolesławieckim, w której można było się leczyć w ramach ubezpieczenia NFZ. Można było, bo poradnia z Funduszem kontraktu nie podpisała. Powód: błąd programu do składania ofert, przez który wnioski zostały źle wypełnione.

„Opisywany błąd został podobno naprawiony w następnych wersjach programu do składania ofert opublikowanych po 18 listopada 2008 – co budzi nasz sprzeciw – bo powoduje nierówność szans oferentów i pozbawia naszych pacjentów [...] szansy kontynuowania leczenia w naszej Poradni” napisał w proteście kardiolog. Dokument trafił na biurko m.in. prezydenta Piotra Romana i starosty Cezarego Przybylskiego.

„Ja jestem gotowy do pracy” deklaruje Kiełkowicz. – „Mamy sprzęt, personel i zarejestrowanych do 20 lipca pacjentów. Ale nie możemy ich przyjmować, bo nie mamy aktualnej umowy”. W podobnej sytuacji jest ponad 1000 poradni specjalistycznych w całym województwie. Specjaliści nie mogą wypisywać recept ani skierowań, bo NFZ im za to nie zapłaci.

„Staramy się przyjmować pacjentów w stanie zagrożenia życia. Ci, którzy mogą poczekać, przesuwani są na dalsze terminy” mówi Nikolai Lambrinow, dyrektor ds. lecznictwa w szpitalu powiatowym. „Negocjacje mają potrwać do końca stycznia. Myślę, że w lutym wszystko wróci do normy” dodaje.

NFZ ogłosił konkurs uzupełniający. Na początku br. na stronie Funduszu pojawiła się kolejna wersja programu do składania ofert. Czy będzie wolna od błędów i kiedy pracownicy NFZ rozpatrzą wnioski poradni – nie wiadomo. „Staramy się zadzwonić do wszystkich pacjentów i odwołać zaplanowane wizyty. Niestety, nie możemy podać terminu, na który je przenosimy” rozkłada ręce Kiełkowicz.

„Całe życie płaciłam składki, a dzisiaj muszę wszystko prywatnie załatwiać” żali się pani Alicja z Bolesławca, która chciała dostać się do poradni okulistycznej. „Płacimy dużo pieniędzy, a usług niewiele. Sądzę, że to trzeba szybko zmienić, bo się powykańczamy” wtóruje pani Marta, pacjentka poradni endokrynologicznej.

Informacje o poradniach specjalistycznych, które podpisały kontrakt z NFZ, można uzyskać pod numerem telefonu +48717979100 (8:00-16:00). Skargi można kierować do rzecznika praw pacjenta DOW NFZ (+48717979148).

(informacja ii)