Warsztaty z bajkami: Jak się bać, to na wesoło!

Warsztaty z bajkami: Jak się bać, to na wesoło!
fot. mzs nr 2 Pisarka Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”.

Autorka „Dziewczynki-skrzynki, bajki o strachu i „Garbuski” bajki o sile rodzicielskiej miłości została zaproszona do szkoły przez Martę Wójcik, szkolną koordynatorkę ogólnopolskiego programu promującego czytelnictwo. Pisarka odwiedziła dwie klasy. W II c przeprowadziła „Garbuskowe warsztaty”, a 5 b zabawę pod tytułem „Gdzie mieszka strach?”.

W klasie piątej dzieci z wychowawczynią Marzeną Medyńską zapoznały się z fragmentem bajki „Dziewczynka-skrzynka” i rozmawiały bardzo poważnie na temat strachów. Sama bajka nie była dla nich straszna, a lektura wywołała bardzo ciekawą dyskusję na temat tego, czego i dlaczego się boimy. Dzieci same odkryły dlaczego boją się klaunów. Te wesołe postacie cyrkowe zachowujące się irracjonalnie czasami zamiast śmiechu, napawają dzieci lękiem.

– Nie lubię osób, które nie wiadomo co zrobią, a klaun taki właśnie jest. To może przestraszyć – wyjaśniała jedna z dziewczynek i przyznała się, że obejrzała kiedyś horror ze złym klaunem w roli głównej.

Dzieci po wyjaśnianiu mechanizmów działania strachu miały ciekawe zadanie plastyczne. Jedna osoba z pary kładła się na szarym papierze, a inni obrysowywali jej postać. Tak stworzony „ludzik” był zamalowywany rysunkami lęków. Dzieci tatuowały postać pająkami, myszami, klaunami, złamaniami, pijakami i… jedynkami z matematyki, czyli tym, czego się lękają najbardziej. Każdy lęk „mieszkał” w innej części ciała.

Ta prosta zabawa uzmysławia dzieciom, że lęki rodzą się w naszych głowach, a fizyczne reakcje czujemy w różnych częściach ciała, najczęściej w brzuchu, który ze strachu potrafi rozboleć, ale też w pocących się dłoniach, skamieniałych nogach, albo w dreszczach biegnących po plecach, kiedy zagrożenie jest jeszcze niewidoczne.

Mimo tego, że warsztaty były o strachu i lękach, dzieci reagowały wybuchami śmiechu konfrontując się z tą emocją. W myśl zasady „strach ma wielkie oczy” patrzyły śmiało na swoje strachy, co minimalizowało ich znaczenie.

Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2

Klasa druga wychowawczyni Katarzyny Fulczyńskiej bardzo entuzjastycznie i z ogromną energią reagowała na spotkanie z bohaterami bajki „Garbuska”. Dzieci słuchały zaciekawione znaczenia swoich imion – jednej z zabaw przeprowadzonych podczas spotkania

Imiona bohaterów „Garbuski” zostały starannie dobrane: Imię Matylda oznacza: waleczna i silna, Karol to chłop, mężczyzna lub król, a Robert to ten, który lubi błyszczeć. Dlatego dzieci poznawały znaczenia swoich imion, rozmawiały o tym, czy znaczenia te przypadły im do gustu, czy podobają im się ich imiona i czy mają zasugerowane imieniem cechy charakteru.

W drugiej zabawie wszyscy malowali kolory emocji. Na białych kartkach powstały barwne kolaże z kolorów miłości, złości, dumy, wstydu i szczęścia. Dzieci odkrywała jak kolorowy jest świat emocji, jak każda emocja jest potrzebna i ważna. Rozmawiały tez o tym, których emocji nie lubią, a które są bardzo fajne. Na zakończenie spotkania każdy uczeń otrzymał pieczątkę z Garbuską do zeszytu.

Autorka bajek i gość dziękuje za zaproszenie i świetną organizację zajęć w Miejskim Zespole Szkół nr 2. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli dzieci mogły bardzo dużo dla siebie wziąć z tych spotkań, świetnie się pobawić, zastanowić nas sobą i swoimi emocjami oraz spędzić w wartościowy sposób czas poświęcony poznawaniu nowej lektury.

Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2
Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”Grażyna Hanaf w Miejskim Zespole Szkół nr 2 przygotowała warsztaty literacko-terapeutyczno-plastyczne w ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom”fot. mzs nr 2