Mądra zabawa z bajką terapeutyczną w filii Miejskiego Przedszkola nr 3

Mądra zabawa z bajką terapeutyczną w filii Miejskiego Przedszkola nr 3
fot. MPP 3 filia Pisarka Grażyna Hanaf i jej wierna krówka odwiedziły dwie grupy przedszkolaków. Dzieci opowiadały o swoich największych pragnieniach i malowały swoje marzenia oraz bardzo radośnie reagowały na zaczepki krówki, co o pisaniu bajek wiedziała prawie wszystko.

Spotkanie w bolesławieckim przedszkolu wspaniale przygotowały wychowawczynie Beata Grabas-Jaśkiewicz, Elżbieta Klich, Iwona Witczak, Mariola Swoboda i Dorota Berestecka. Nauczycielki najpierw zapoznały dzieci z opowieścią o garbatej Matyldzie, która wraz ze swoimi przyjaciółmi wyruszyła w niezwykłą podróż do wiedźmy, co spełnia wszystkie marzenia, potem zaprosiły na warsztaty autorkę bajki.

Podczas spotkania z Grażyną Hanaf dzieci przede wszystkim mówiły o swoich marzeniach. Dowiedziały się także, skąd biorą się bajki i jak się je pisze. Opowiadały również, czego pragną i zastanawiały się, czy marzenia łatwo jest spełniać.

Aby przedszkolaki były bardziej zaangażowane i by lepiej się bawiły podczas spotkania Grażyna Hanaf korzystała z pacynki, sympatycznej krowy. Bawiąc się, dzieci chętniej odpowiadały na pytania i dłużej koncentrowały się na temacie. Przy pacynce łatwiej było dzieciom otworzyć się, bo pacynka była dla dzieci partnerką. Zabawna, jej uwagi wzbudzały salwy śmiechu, trochę nieporadna, jak dzieci robiąca gafy i lubiąca się powygłupiać była świetnym kompanem maluchów.

Obie grupy przygotowały dla autorki wspaniałe prezenty. Średniaki napisały własną bajkę terapeutyczną o Burym misiu, który przekonał wszystkie dzieci, że misie mogą mieć różne kolory, bo liczy się tylko, czy są dobre i przyjazne, czy nie. Starszaki wykonały piękne, bajecznie kolorowe rysunki do bajki „Garbuska”.

Warsztaty z bajkami terapeutycznymi w Twojej szkole

Z przyjemnością odwiedzę Państwa szkołę i dzieci oraz przeprowadzę warsztaty, na których poruszane są tematy: siły rodzicielskiej miłości, wartości, jakimi kierujemy się w życiu, marzeń i tego, jak je spełniać oraz sposobów wyrażania emocji. Warsztaty na pewno świetnie są dostosowane dla dzieci w wieku 6-15 lat. Mam dwa warsztaty z bajką Garbuska i z bajką Dziewczynka Skrzynka. Można wybrać bajkę dla klasy. Spotkanie trwa do półtorej godziny i składa się z kilku zabaw. Na spotkanie wystarczy przygotować kartki papieru i pastelowe kredki oraz podać mi imiona dzieci i nastawić się na ciekawe, pełne refleksji spotkanie z bajką. Warsztaty są bezpłatne. Kontakt ze mną przez formularz.

Program "Garbuskowych warsztatów”

  • Przywitanie i przedstawienie się autorki. Rozmowa o tym, jak powstają bajki. Czytanie fragmentu bajki "Garbuska"
  • Pierwsza zabawa: Czy znasz swoje imię? Imiona bohaterów bajki zostały starannie dobrane, dlatego w zabawie dzieci poznają znaczenia swoich imion. To jedna z ulubionych zabaw, nie tylko dzieci.
  • Druga zabawa: „Kolory emocji”. Na białych kartkach dzieci malują kolorowymi kredkami barwy uczuć (w formie plamki, kropki lub nieokreślonego kształtu albo mandali). Przykład zadania dla dzieci: Zastanów się i wybierz kolor, jaki twoim zdaniem ma miłość i pomaluj tą barwą kartkę.
  • Trzecia zabawa: Warsztat pisania marzeń. Dzieci zgodnie z instrukcją piszą na kartce swoje marzenie (życzenie), potem rozmawiamy o spełnianiu życzeń.
  • Autografy, podpisywanie bajki, rozmowy i pytania dotyczące bohaterów i historii „Garbuski”.

Gdzie mieszka Strach — warsztaty z bajką "Dziewczynka-skrzynka"

  • Przywitanie i przedstawienie się autorki. Krótka rozmowa o strachu i lękach. Czy lubimy się bać, kiedy lęk jest nieprzyjemny, czy strach jest potrzebny. Jak manifestuje się w naszym ciele — gdzie mieszka?
  • Zapoznanie się z fragmentem bajki „Dziewczynka-skrzynka”
  • Po wyjaśnianiu mechanizmów działania strachu zadanie plastyczne (Potrzebne arkusze papieru pakowego — duże ok. 10 szt. na klasę). Dzieci dzielą się na grupy, jedna osoba z grupy kładzie się na szarym papierze, a inni obrysowywali jej postać. Tak stworzony „ludzik” jest zamalowywany rysunkami lęków. Dzieci tatuują postać pająkami, myszami, klaunami, złamaniami, pijakami i… jedynkami z matematyki, czyli tym, czego się lękają najbardziej. Każdy lęk „mieszka” w innej części ciała. Ta prosta zabawa uzmysławia dzieciom, że lęki rodzą się w naszych głowach, a fizyczne reakcje czujemy w różnych częściach ciała, najczęściej w brzuchu, który ze strachu potrafi rozboleć, ale też w pocących się dłoniach, skamieniałych nogach, albo w dreszczach biegnących po plecach, kiedy zagrożenie jest jeszcze niewidoczne.