Historia Żołnierzy Wyklętych oczami uczniów II LO

Historia Żołnierzy Wyklętych oczami uczniów II LO
fot. Grażyna Hanaf Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” ustalono w 2011 roku, w kolejnym roku, drugie liceum rozpoczęło jako pierwsze w Bolesławcu, celebrowanie tego święta.
istotne.pl ii lo, mirosław sakowski, przemek kania, barbara sykulska, tomasz pranić

W tym roku po raz piąty uczniowie z kółka historycznego przygotowali montaż słowno-muzyczny. Jedną z bohaterek inscenizacji była Inka – Danuta Siedzikówna, nazywana do 1989 roku przez PRL-owska propagandę krwiożerczą Inką lub bandytą. Sanitariuszka AK została zrehabilitowana i 2006 roku pośmiertnie odznaczona Krzyżem Komandorski Orderu Odrodzenia Polski. Autorami wydarzenia byli Tomisław Pranić i Przemek Kania.

Apel w II LO poświęcony Żołnierzom WyklętymApel w II LO poświęcony Żołnierzom Wyklętymfot. Grażyna Hanaf
Apel w II LO poświęcony Żołnierzom WyklętymApel w II LO poświęcony Żołnierzom Wyklętymfot. Grażyna Hanaf

– Nasza szkoła kolejny raz zorganizowała obchody Narodowego Dnia Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” – mówi Barbara Sykulska, nauczycielka historii w II Liceum Ogólnokształcącym im. Janusza Korczaka w Bolesławcu. – Jesteśmy pasjonatami historii najnowszej. Chcieliśmy przybliżyć sylwetki osób, które były prześladowane i zostały zamordowane przez reżim komunistyczny, ale robimy to w sposób kompleksowy, patrząc na blaski i cienie żołnierzy podziemia antykomunistycznego, szczególnie w tym roku - dodaje nauczycielka.

W 2012 roku w II LO przygotowano na podstawie materiałów Instytutu Pamięci Narodowej wystawę „Zaplute karły reakcji”. Otwarcie wystawy poprzedził apel o żołnierzach wyklętych. W 2014 roku zorganizowano w szkole debatę poświęconą żołnierzom podziemia antykomunistycznego.

– Cieszę się, że w tej szkole jest tylu pasjonatów historii, którzy pod opieką pani Barbary Sykulskiej mogą rozwijać swoje zainteresowania – zaznaczył Mirosław Sakowski, dyrektor II LO.

Licealiści czynnie włączają się w inicjatywę czczenia historycznych dat, bo interesują się historią, zwłaszcza tą najnowszą. Ich zdaniem montaże, debaty, interaktywne wydarzenia to znacznie lepszy i ciekawszy sposób na poznawanie dziejów Polski niż wykład, czy regularna lekcja. Dzięki takim spotkaniom poznają historię z troszeczkę innej strony. Nie jest to wiedza podręcznikowa, informacje przekazywane są w bardziej interesującej formie, przez co lepiej docierają do młodych ludzi.

Ten ciekawy projekt historyczny jak zapewnia Barbara Sykulska na pewno będzie kontynuowany.