Artystki z pleneru irytowały i fascynowały bolesławian

Performens Marii Joanny Juchnowskiej i Vivien Chan
fot. Rafał Tur Podczas dni ceramiki odbył się performens Marii Joanny Juchnowskiej uczestniczki Międzynarodowego Pleneru Ceramiczno-Rzeźbiarskiego oraz Vivien Chan.
istotne.pl 0 święto ceramiki, plener ceramiczno-rzeźbiarski, bok - mcc

Reklama

Bolesławianie bardzo ciekawie reagowali na działania artystek. Była jedna próba „kradzieży” gliny, było zaczepianie milczących artystek w niegrzeczny sposób, były żądania wykonania zabaw z dziećmi. Ale były też akty całkowitej fascynacji tym, co kobiety robiły. Jeden z widzów ponad godzinę patrzył na działanie artystek. Kiedy rodzina zaczęła go nawoływać, odparł, że nie może odejść, bo się wkręcił.

Performens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien ChanPerformens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien Chanfot. Rafał Tur
Performens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien ChanPerformens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien Chanfot. Rafał Tur
Performens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien ChanPerformens Marii Joanny Juchnowskiej (uczestniczki pleneru) oraz Vivien Chanfot. Rafał Tur

Maria Joanna Juchnowska i Vivien Chan współpracują ze sobą od prawie pięciu lat. Poznały się na studiach w Sztokholmie. Dotychczas akcje, które nazywają działaniem/dokonaniem rzemieślniczym (craft performens) lub artystycznym (art performens), odbywały się w galeriach. Po raz pierwszy w swej karierze działanie zorganizowały podczas miejskiego festynu i w plenerze. Artystki działały w galeriach Norwegii, Szwecji, Anglii i Niemiec. 

– Robimy działania pod miejsce i w klimacie tego miejsca – mówi Maria Juchnowska. – W Bolesławcu chciałyśmy pokazać proces tworzenia naczyń i przedmiotów z gliny. Podczas święta każdy ma do czynienia z gotowym produktem, my chciałyśmy pokazać jego powstawanie, zaczynając od bryły gliny. To było ciekawe i trudne wyzwanie. Pierwszego dnia, podczas działania, pozwoliłyśmy na interakcje z ludźmi, szczególnie z dziećmi. To jednak nie był dobry kierunek, bo ludzie mylili performens z warsztatami i pokazami, których było wiele w mieście. W niedzielę wydzieliłyśmy miejsce na nasze działanie i pilnował nas jeden z ochroniarzy. Bardzo profesjonalny pan. On tłumaczył ludziom, że nie możemy rozmawiać podczas działania. Ludzie wciąż jednak podchodzili i dopominali się o zaspokojenie ich ciekawości. Pytali co robimy, dlaczego, po co. A my milczałyśmy i pracowały. Niektórych to mocno irytowało – dodaje artystka.

W 51. MPCRZ w Bolesławcu biorą udział: Adam Frew – Anglia, Jakub Biewald – Polska, Ceyhun Konak - Turcja, Eva Srniková – Słowacja, Georgi Pachkoria – Gruzja, Ute Hartwig-Schulz – Niemcy, Katalin Tomay – Węgry, Lung-Chieh Lin– Tajwan, Maria Joanna Juchnowska – Polska/Norwegia, Michał Podleśny – Polska, Patrycja Barkowska – Polska, Rebecca Maeder – Szwajcaria i Adriana Grochal – Polska. Komisarzem pleneru po raz trzeci został Mateusz Grobelny.

Przez trzy tygodnie artystów gościć będą trzy bolesławieckie firmy: Zakłady Ceramiczne „BOLESŁAWIEC” Sp. z o.o., „Ceramika Artystyczna” Spółdzielni Rękodzieła Artystycznego oraz Fabryka Naczyń Kamionkowych „Manufaktura” Sp. J. Smoleński & Zwierz. Ponadto dodatkowym, nowym miejscem pracy będzie Garncarnia na Widoku.

W ramach pleneru w sali konferencyjnej BOK-MCC odbędą się trzy spotkania-prezentacje multimedialne twórczości artystów 51. MPCRZ. Artyści opowiedzą o sobie i przybliżą swój dorobek artystyczny.

W piątek, 4 września o 18.00 zaprezentują się: Michał Podleśny, Patrycja Barkowska, Adam Frew, Eva Srnikova i Ute Hartwing-Schulz.
W sobotę, 5 września o 18.00 swój wykład będą mieli: Georgi Pachlovia, Jakub Biewald, Maria Joanna Juchnowska, Adriana Grochal oraz Craig Usher.
W niedzielę, 6 września o 18.00 spotkamy się z artystami: Rebecca Maeder, Katalin Tomay, Lin Lung-Chieh oraz Mateusz Grobelny.

Natomiast w dniach 9-11 września w Rynku rozstawiony zostanie piec opalany drewnem, który będzie prezentować dawną technologie utrwalania ceramiki.

Efekt pracy uczestników 51. edycji pleneru poznamy za rok, podczas 22. Bolesławieckiego Święta Ceramiki. Tradycyjnie wydany zostanie katalog pleneru, który przybliży sylwetki artystów oraz zaprezentuje rzeźby prezentowane na wystawie poplenerowej.

Międzynarodowy Plener Ceramiczno-Rzeźbiarski ma już 50-letnią tradycję i jest, to najstarsze tego typu wydarzenie w Polsce. W miarę upływu lat stał się jednym z ważniejszych wydarzeń promujących region, który stwarza możliwość artystycznego dialogu, sprzyja nawiązaniu kontaktów i współpracy, nie tylko artystycznej i kulturalnej, ale również odkrywaniu nowych technologii w przemyśle ceramicznym. Plener skutecznie promuje dorobek twórców środowiska artystycznego wybitnych ceramików-rzeźbiarzy z kraju i z zagranicy. W plenerze biorą również udział młodzi, rozpoczynający swoją artystyczną drogę absolwenci ASP.

Reklama