Jak działa Internetowy System Antyplagiatowy?

Jak działa Internetowy System Antyplagiatowy?
fot. Krzysztof Gwizdała Zespół Szkół Handlowych i Usługowych od września będzie wykorzystywał do sprawdzania prac uczniów Internetowy System Antyplagiatowy. Dyrektor szkoły chciałby go wykorzystać do wprowadzenia w szkole zasady uczciwego korzystania z własności intelektualnej.
istotne.pl wiesław stefanik, zshiu, system, antyplagiatowy

Zespół Szkół Handlowych i Usługowych otrzymał nagrodę specjalną V Edycji Olimpiady Przedsiębiorczości – roczną licencję na Internetowy System Antyplagiatowy, który zostanie wykorzystany do sprawdzania prac uczniów. Nagrodę przyznano szkole w wyniku zakwalifikowania się uczennicy technikum, Natalii Gawendy, do etapu Okręgowego Olimpiady Przedsiębiorczości.

System budzi mieszane uczucia, bo każdy uczeń korzysta z materiałów zamieszczanych w Internecie. Sprawdzanie oryginalności prac uczniowie uważają za niekorzystne. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że ochrona własności intelektualnej dotyczy wszystkich. Uczniowie, zakładając chociażby własne strony internetowe, mogą podawać na ich łamach własne pomysły, idee, wynalazki. Jeżeli ktoś bez ich zgody wykorzysta zamieszczone na stronie dane i zacznie czerpać z tego materialne korzyści, sposób podejścia do własności intelektualnej i potrzeba jej ochrony może się diametralnie zmienić.

Internetowy System Antyplagiatowy powstał głównie po to, by chronić dorobek intelektualny studentów i zapobiegać plagiatowaniu prac na wyższych uczelniach. Twórcy stworzyli go, bo wierzą, że wykształcenie i uczciwość są wartościami ogólnoludzkimi, istotnymi dla naszego społeczeństwa. System działa z powodzeniem w ponad stu polskich uczelniach wyższych.

Od grudnia 2009 roku twórcy systemu podjęli nową inicjatywę wymierzoną w plagiatorów serwisów internetowych. Serwis Plagiat.pl rozpoczął współpracę z kancelarią adwokacką i rozszerzył zakres usług oferowanych właścicielom portali i serwisów internetowych o dochodzenie roszczeń odszkodowawczych z pomocą kancelarii.

To, że coś jest udostępnione za darmo w Internecie, nie znaczy, że nie trzeba podawać źródła i właściciela – autora tekstu. Najczęściej to wystarczy, by nie być posądzonym o plagiat.

Działanie systemu jest bardzo poste. Zalogowany w nim nauczyciel wkleja pracę ucznia w odpowiednią rubrykę i klika ikonę: analizuj. System, korzystając z zasobów własnych szkoły (prac uczniów lub studentów) i zasobów Internetu, poddaje dokument procesowi wykrywania plagiatów. Raport podobieństwa zawiera następujące informacje:

  • współczynnik podobieństwa, określający procentowo, jaka część sprawdzanego tekstu jest identyczna z fragmentami tekstów znajdujących się w bazie danych i Internecie
  • listę najdłuższych fragmentów zidentyfikowanych przez System jako identyczne ze znajdującymi się w bazie bądź w zasobach internetowych
  • listę źródeł, w których odnaleziono fragmenty tekstów identyczne z badanym tekstem
  • tekst badanego dokumentu z oznaczeniem fragmentów zidentyfikowanych jako identyczne z fragmentami tekstów z bazy danych i z Internetu
  • wyróżnienie kolorem wszystkich domniemanych zapożyczeń pochodzących z konkretnego dokumentu – ułatwia to ocenę ich charakteru.

Najważniejsze jest to, że raport ma tylko pomóc nauczycielowi w ocenie pracy, a nie robić tego za pedagoga. Ostateczna ocena, czy praca jest plagiatem, czy zawiera na przykład cytaty, zależeć będzie od osoby oceniającej, a nie od raportu podobieństw. Może zdarzyć się tak, że charakter pracy będzie wymagał posłużenia się tekstami obcymi, które zostaną rzetelnie opisane z podaniem autora i źródła.

fot. ZSHiU

– System zacznie działać od września – mówi Wiesław Stefanik, dyrektor szkoły. – Najpierw chcemy poinformować o nim uczniów, zrobić kampanię. Internetowy System Antyplagiatowy nie ma być narzędziem represji. Ma ułatwić pracę nauczycielom i zmienić świadomość uczniów. Będę wyjaśniał, na czym polega własność intelektualna, dlaczego warto ją chronić i że dotyczy ona każdego z nas. Samodzielność w pisaniu pracy nie tylko rozwija, ale buduje też własne poczucie wartości. Daje bezcenną świadomość, że stworzyło się samemu coś, co ma wymierną wartość. Tak chcemy wykorzystać System Antyplagiatowy.

(informacja Grażyna Hanaf/dane o systemie pochodzą z materiałów dla prasy ze strony www.plagiat.pl)