Nie bądź jeleń, weź paragon

Nie bądź jeleń, weź paragon
fot. Andrzej Mleczko Ruszyła akcja Ministerstwa Finansów „Weź paragon”. Będzie ją promował rysunek Andrzeja Mleczki.
istotne.pl akcja, urząd skarbowy, ministerstwo, finansów, paragon

Rozpoczęła się kolejna odsłona akcji „Weź paragon”, organizowanej przez Ministerstwo Finansów. Pracownicy urzędów skarbowych i urzędów kontroli skarbowej podczas wakacji będą sprawdzać prawidłowe ewidencjonowanie sprzedaży na kasach fiskalnych i przypominać o obowiązku wydawania paragonów przy każdej transakcji. Akcję promuje rysunek Andrzeja Mleczki, jednego z najwybitniejszych polskich rysowników, od lat związanego z tygodnikiem „Polityka”.

Przedsięwzięcie, prowadzone we współpracy m.in. z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz wojewódzkimi inspektoratami inspekcji handlowej, ma przypominać, że wydanie paragonu w sklepie, barze czy restauracji ma duże znaczenie dla kupującego. Dzięki paragonowi nie tylko łatwiej jest dochodzić swoich praw (np. w przypadku reklamacji wadliwego towaru czy usługi), ale również porównywać ceny u różnych sprzedawców i kontrolować własne wydatki. Chodzi także o uświadomienie przedsiębiorcom potrzeby rzetelnego wydawania paragonów.

– Domagając się paragonu, tworzymy też warunki uczciwej konkurencji i eliminujemy z rynku szarą strefę. Dzięki niemu wiadomo dokładnie, ile podatku zostanie odprowadzone do budżetu, a przecież większe wpływy oznaczają więcej pieniędzy na dofinansowanie sfery publicznej, np. policji czy służby zdrowia – tłumaczy wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej Andrzej Parafianowicz.

Dowód zakupu musimy otrzymać niezależnie od miejsca sprzedaży produktu – przypomina UOKiK. Dotyczy to zatem nie tylko zakupów na bazarze, stoisku z pamiątkami czy w Internecie. Paragon powinien być wydany również wówczas, gdy kupujemy bilet autobusowy, do kina, na mecz. Warto też pamiętać, że, zgodnie z prawem, dowodem na zawartą transakcję – obok paragonu – może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura VAT, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły (więcej o reklamacji bez paragonu i o jego znaczeniu w sytuacjach nietypowych na stronie UOKiK).

fot. Andrzej Mleczko

Jeśli nie otrzymaliśmy paragonu od sprzedawcy, powinniśmy to zgłosić do urzędu skarbowego lub urzędu kontroli skarbowej. Natomiast w przypadku problemów z zakupami czy odrzuconą reklamacją możemy liczyć na bezpłatną pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów. Poradę prawną można również uzyskać, dzwoniąc pod darmowy numer infolinii konsumenckiej 800 007 707.

Akcja jest prowadzona przez resort finansów od 2004 r. W ubiegłym roku w jej ramach kontrolerzy skarbowi wystawili ok. 13 tys. mandatów na kwotę 3,2 mln zł. – W akcji „Weź paragon” nie chodzi jednak o karanie przedsiębiorców, ale o to, by uczciwie rejestrowali sprzedaż na kasach fiskalnych i przestrzegali zasad fair play w stosunku do kupujących i innych handlujących – przypomina minister Parafianowicz.

Akcję będą wspierać powiatowi i miejscy rzecznicy konsumentów, Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz samorządy lokalne i niektóre przedsiębiorstwa.


Bywa przecież tak, że w niektórych restauracjach płacimy na szatnię, a mimo to nie dostajemy paragonu.

(informacja: US Bolesławiec/ii)