Sprzedam ciało tanio

Sprzedam ciało tanio
fot. Krzysztof Gwizdała W ZSHiU zorganizowano cykl wykładów „Człowiek XXI w. na zakręcie”. Jednym z tematów była prostytucja nieletnich. Szacuje się, że podaż i popyt na nieletnich wzrośnie podczas Euro 2012.
istotne.pl prelekcja, nieletni, prostytucja

Dwoje nauczycieli z Zespołu Szkół Handlowych i Usługowych co roku organizuje cykle wykładów i spotkań na ważne społeczne tematy. – Dziesięć lat temu zaintrygował nas temat protestu przeciw budowie schroniska dla osób chorych na AIDS – mówi Elżbieta Gawlik-Jakubiak. – Wraz z Dariuszem Ratajem postanowiliśmy poruszyć ten temat w szkole, oswoić z nim uczniów. Tak powstał pomysł cyklicznych wykładów.

Dariusz Rataj i Elżbieta Gawlik-Jakubiak, nauczyciele ZSHiU, od dziesięciu lat organizują dla uczniów prelekcje i wykłady poruszajace ważne, społeczne tematyDariusz Rataj i Elżbieta Gawlik-Jakubiak, nauczyciele ZSHiU, od dziesięciu lat organizują dla uczniów prelekcje i wykłady poruszajace ważne, społeczne tematyfot. ZSHiU

W tym roku obejmuje on cykl spotkań. Tematyka jest różnorodna: powrócił temat zakażenia wirusem HIV, było spotkanie z pracownikami hospicjum, będzie też spotkanie z terapeutą od uzależnień. Tematem, który cieszył się dużym zainteresowaniem młodzieży, był problem prostytucji nieletnich. Wykład na ten temat przygotowała Teresa Rudzińska, pedagog i dyrektorka Przychodni Pedagogiczno-Psychologicznej.

– To bardzo trudny temat o którym się praktycznie nie dyskutuje – mówi Gawlik-Jakubiak. – Zainspirowała nas kampania Fundacji Dzieci Niczyje przeciw dziecięcej prostytucji na polsko-ukraińskich mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Na to zagrożenie trzeba dzieci uczulić – dodaje.

Na naszych łamach poruszaliśmy temat prostytucji nieletnich w artykułach: "Blachary, nie galerianki" oraz "Wyprzedaż na małolaty".

Być jak galerianka

Teresa Rudzińska przygotowała wykład, posługując się fragmentami filmu „Galerianki”. To historia skromnej, mądrej dziewczyny, która na skutek namowy koleżanek i własnych wyborów zaczęła sprzedawać swoje ciało za drobne sumy i prezenty kupowane w galeriach handlowych.

O filmie wielu uczniów słyszało, ale niewiele osób go obejrzało. Prelekcja miała przede wszystkim na celu wyjaśnienie mechanizmów, które spowodowały, że główna bohaterka została galerianką.

Każda z bohaterek filmu jest inna. Czarny charakter – Milena – to według Rudzińskiej bardzo samotna dziewczyna, opuszczona przez rodziców i rodzinę. Wokół niej jest pustka. Blond to dziewczyna opóźniona w rozwoju, która daje się wszystkim wykorzystywać. Kaja „Gruba” to dziewczynka mocno zakompleksiona, dla niej kontakty seksualne to sposób na dowartościowanie się.

Teresa Rudzińska przygotowała wykład posługując się fragmentami filmu „Galerianki”Teresa Rudzińska przygotowała wykład posługując się fragmentami filmu „Galerianki”fot. Grażyna Hanaf

Ala, główna bohaterka, to skromna, inteligentna uczennica. Outsider w klasie, bez koleżanek, bez akceptacji. Wyróżniająca się tanim i niemarkowym ubiorem oraz starą komórką. Jej koleżanki różnią się od niej pozorną pewnością siebie, są akceptowane w grupie i noszą drogie, modne ciuchy. Ala do nich lgnie. Ale nic nie zwiastuje, że świat galerianek ją wciągnie. Szczególnie, że poznaje rówieśnika. Miły kolega z klasy jest nią wyraźnie zainteresowany.

Dwa zbliżenia

Teresa Rudzińska zwróciła uczniom uwagę na moment przełomowy, który jej zdaniem złamał w dziewczynie wszystkie tamy i spowodował jej przemianę. Było to niefortunne przyłapanie matki na zdradzie ojca. Ala weszła niespodziewanie do kuchni, gdzie jej mama obściskiwała się z kochankiem. Wtedy w dziewczynce zapadła decyzja, że odbędzie swój pierwszy stosunek za pieniądze z dorosłym mężczyzną nastręczonym przez Kaję.

Ala przeobraża się w kuszącą lolitkę, ale też przeżywa głęboko upokorzenie, niechęć do samej siebie i poczucie winy. Podejmuje też coraz gorsze decyzje. Spotyka się z zakochanym w niej koledze z klasy. Chce go uwieść, a kiedy chłopiec po kilku pieszczotach nie jest w stanie odbyć stosunku, dziewczyna bezlitośnie go wyśmiewa.

– Pierwsze zbliżenie z dorosłym mężczyzną jest brutalnym gwałtem na psychice dziewczyny – wyjaśniała na wykładzie Rudzińska. – Drugie zbliżenie, z równolatkiem, polegające na dotykaniu, pieszczotach to jedyny naturalny dla nastolatków kontakt. Zgodny z ich rozwojem psychicznym.

Ciało jest towarem

Prelegentka poruszyła też problem traktowania własnego ciała jako towaru, który można sprzedać dowolnemu klientowi, jeśli ten zdecyduje się lepiej czy gorzej zapłacić.

– Osoba zgwałcona musi przestać czuć, by nie odczuwać obrzydzenia i poniżenia – wyjaśniała Rudzińska. – Traci szacunek do samej siebie i często znieczula się alkoholem lub narkotykami. Problem gwałtu i prostytucji dotyka w tym samym stopniu mężczyzn i kobiety – dodała pedagog.

Młodzież zainteresowała się tematem prostytucji nieletnich i licznie przybyła na wykładMłodzież zainteresowała się tematem prostytucji nieletnich i licznie przybyła na wykładfot. Grażyna Hanaf

Statystyki, które podała prelegentka, wyglądają źle (co 10 studentka ma sponsora, galeriankami są coraz młodsze dzieci: 13-14 letnie). Co czwarty gimnazjalista zna kolegę lub koleżankę, którzy się prostytuują. Coraz więcej nastolatków ogłasza się w Internecie, oferując swoje ciała sponsorom. Dziewczęta licytują swoje dziewictwo.

– Filmowa Ala za swoje ciało, godność, za swoją czystość otrzymała 20 zł – mówiła Rudzińska. – Chciałabym, aby na zakończenie naszego spotkania zostawić was z refleksją i pytaniem: ile jesteście warci? I byście pamiętali o konsekwencjach waszych czynów. W życiu, jak w tańcu, każdy krok ma znaczenie – zakończyła swój wykład prelegentka.

(informacja: Grażyna Hanaf)